
Foto: via Hans Faas.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.
FUJI FA200 AERO SUBARU
© HENK WADMAN
Na de Tweede Wereldoorlog zorgde de snel groeiende Japanse industrie ervoor dat hun producten wereldwijd op de markt kwamen. Denk maar eens aan alle elektronica en auto’s. Bij de luchtvaart industrie lag dat heel anders. Van het NAMC YS-11 verkeersvliegtuig werden er 182 geproduceerd, waarvan er slechts zeven in Europa terecht kwamen en de Mitsubishi MU-300 zakenjet bracht het tot 100 exemplaren voordat de productie werd overgenomen door Beech en het toestel verder als Beechjet 400 door het leven ging. Meer succes had men met de Mitsubishi MU-2B, waarvan er in totaal 767 van de productielijn liepen en waarvan er ook enkele in Nederland en België terecht kwamen. Op het gebied van de lichte luchtvaart is de Fuji FA200 Aero Subaru eigenlijk het enige model dat succes had en bijna over de hele wereld verkocht werd, hoewel er tussen 1974 en 1986 slechts 274 exemplaren van gebouwd werden.
De ontwikkeling
In juli 1953 ging de vliegtuigfabriek Nakajima over in Fuji Heavy Industries (per 1 april 2017 Subaru Corporation) en men hield zich vooral bezig met de licentiebouw van en onderhoud aan de militaire Beech Mentor lesvliegtuigen, de Cessna O-1 Birddog en Bell helikopters. Uit de Beech Mentor ontwikkelde Fuji de vierpersoons LM-1 Nikko. In 1962 besloot men een eigen model uit te brengen en in 1964 werd met de bouw begonnen van een stevige metalen laagdekker met een neuswiel en geschikt om vier personen te vervoeren. Men liet er geen gras over groeien en al op 21 augustus 1965 maakte het prototype met de aanduiding F200-II haar eerste vlucht. Deze JA3241 was uitgerust met een Lycoming O-320 die 145pk leverde. Op 1 maart 1966 werd het Japanse type certificaat verkregen en op 26 september 1967 volgde het FAA type approval in de Verenigde Staten.
De modellen
Voor de productieversie, die uiteindelijk als FA200 Aero Subaru op de markt zou komen, werd het prototype aangepast. Onder meer werd de romp iets verlengd, de cabine en beglazing wat vergroot en het brandschot werd veranderd. Eigenlijk bestond de totale productie maar uit één basismodel: de FA200-160 met een 160pk Lycoming O-320-D2A (of -B1A) met een optie om een versie met een 180pk Lycoming IO-320-B1A met een verstelbare prop te bestellen: de FA200-180. In 1974 kwam daar nog een goedkopere uitvoering bij: de FA200-180AO, die beschikte over een niet verstelbare prop. In eerste instantie waren er overigens plannen om de FA200 uit te rusten met een gemodificeerde Subaru motor die in auto’s gebruikt werd, maar dat bleef bij plannen.
F200-II prototype JA3241 met 145 pk motor; later aangeduid als FA200
F201 driezits uitvoering; niet gebouwd
F202 tweezits aerobatic trainer; niet gebouwd
F203/F203S STOL uitvoering; zie verderop; later FA200 Kai & FA200XS
F204 sproeivliegtuig; niet gebouwd
FA200-160 standaard vierzits versie met 160pk motor
FA200-160A aanduiding staat op c/n plaatje van PH-MBO & PH-MBO; verder niets van bekend
FA200-180 FA200-180 met 180 pk motor
FA200-180AO goedkopere uitvoering van de FA200-180
FA200 Kai aangepaste FA200-180 voor onderzoek naar STOL eigenschappen
FA200 XS nieuwe naam voor de FA200 Kai; werd later weer FA200 Kai
STOL testvliegtuig
Voor het doen van onderzoek naar onder meer STOL (Short Take Off and Landing) eigenschappen, liet het toenmalige Japanse National Aerospace Laboratory één toestel aanpassen. Men nam daarvoor FA200-180 JA3263, die werd omgedoopt tot FA200 Kai en voorzien werd van slats langs de hele vleugel voorrand. De ruimte voor de twee achterste zitplaatsen werd ingenomen door een 360cc automotor om extra power te kunnen leveren voor de grenslaag afzuiging van de vleugels en de nagenoeg driehoekige zijramen achterin werden vervangen door kleine ronde raampjes aan weerszijden. Het toestel kreeg nu de aanduiding FA200XS, maar werd later weer terug gebracht tot de oorspronkelijke configuratie en weer als FA200 Kai aangeduid. Tegenwoordig is de Kai te bewonderen in het Kagamihara Aerospace Science Museum.
Eigenschappen
Volgens een artikel in het destijds toonaangevende luchtvaartblad Flying viel er nogal wat aan te merken op de FA200 (lelijk ontwerp, spartaans instrumentenpaneel, te langzaam, enz.), maar in artikelen die later in andere tijdschriften verschenen, prees men de stevigheid, het goede uitzicht rondom voor de vlieger en de goede vliegeigenschappen van het toestel. Een belangrijk voordeel voor met name vliegscholen t.o.v. vliegtuigen als bijvoorbeeld de Piper Cherokee en Beech Sundowner is dat de Aero Subaru gebruikt kan worden voor aerobatic training. De naar achteren glijdende cockpitkap, wat instappen vergemakkelijkt, kan tijdens de vlucht geopend worden.
Assemblage in Duitsland en Nederland
Bouwnummer 3 was de eerste in Europa; FA200-180 SE-FGN overbrugde in november 1968 de 20.500 kilometer van Tokyo naar Hamburg en deed daar 125 uur en 15 minuten over. Deze inmiddels bijna 52 jaar oude machine staat nog steeds ingeschreven in Zweden! Fuji ging op zoek naar partners in Europa die de FA200 zouden kunnen assembleren; de toestellen werden dan per schip in kratten vervoerd vanuit de Japanse fabriek. Een deel werd op het Duitse vliegveld Egelsbach geassembleerd en op Teuge zorgde de Gelderse Luchtvaart Maatschappij (GLM) er voor dat er in totaal 38 Aero Subaru’s geschikt gemaakt werden voor de Europese markt. De GLM hield zich in eerste instantie voornamelijk bezig met rondvluchten vanaf Teuge en onderhoud aan de Fokker S.11.1 Instructor en Piper PA-18 Super Cub. Op 2 oktober 1974 opende de toenmalige Japanse ambassadeur de reeds gestarte productielijn in de hangaar op Teuge en de Fuji’s vonden hun weg naar klanten in Duitsland, Zwitserland en natuurlijk Nederland.
Gebruik in Nederland en België
De GLM zorgde er voor dat er flink wat FA200’s in Nederland werden ingeschreven. In totaal telden we zeventien exemplaren en in de afgelopen jaren kwamen er nog eens drie bij. Het bedrijf liet zelfs hele registratieblokken in de PH-GE . en PH-GL . serie vastleggen bij de toenmalige Rijksluchtvaart-dienst, maar hiervan werd alleen de PH-GLA daadwerkelijk ingeschreven. De eerste in ons land werd al op 25 oktober 1971 geregistreerd als PH-KRA. Een belangrijke gebruiker was de Martinair Vliegschool, die er in totaal zes in dienst heeft gehad. Ook vlogen er tijdelijk enkele buitenlands geregistreerde exemplaren in ons land zoals de D-EIDE, D-EKBB (werd PH-KPG), D-ELHS (vliegt momenteel vanaf Lelystad), G-KARI (werd PH-FJI en is te koop) en de OO-YAP. Dit was overigens de enige in België ingeschreven Fuji FA200.
De Fuji werd in ons land niet alleen gebruikt voor het opleiden van piloten, maar ook als toervliegtuig, voor rondvluchten en zelfs voor het slepen van reclameteksten. Tijdens evenementen werd er ook wel in formatie gevlogen door FA200’s van de Martinair Vliegschool. In Japan was een echt aerobatic team van de Aero Club of Japan actief met van rookpotten voorziene toestellen onder de naam Red Eagles.
Momenteel zijn er nog acht Aero Subaru’s actief in ons land en hoewel de totale productie stopte bij 274 exemplaren, zwermden ze over bijna de gehele wereld uit en werden ingeschreven in onder meer Australië, België, Denemarken, Duitsland, Ghana, Griekenland, Groot Brittannië (nog 10 stuks), Hongarije, Hong Kong, Japan, Luxemburg, Nederland (7 stuks & 1 Duitse), Nederlandse Antillen, Noorwegen, Oeganda, Venezuela, Verenigde Staten, Zuid Afrika, Zuid Korea, Zweden en Zwitserland
Technische gegevens
FA200-160 FA200-180 FA200-180AO
Motor Lycoming O-320-D2A Lycoming IO-360-B1B Lycoming O-360-A5AD
Vermogen 160 pk 180 pk 180 pk
Spanwijdte 09,42 m 09,42 m 09,42 m
Lengte 08,17 m 08,17 m 08,17 m
Hoogte 02,59 m 02,59 m 02,59 m
Leeg gewicht 620 kg 650 kg 640 kg
Maximum startgewicht 1060 kg 1150 kg 1140 kg
Kruissnelheid (4 personen) 200 km/u 208 km/u 211 km/u
Maximum snelheid (4 pers.) 222 km/u 230 km/u 228 km/u
Klimvermogen (4 personen) 207 m/min 232 m/min 204 m/min
Vliegbereik (4 personen) 1344 km 1252 km 1215 km
Met dank aan DCAM, Geheugen van Teuge, Herman Dekker, Walter van Tilborg & Johan Visschedijk
FUJI FA-200 AERO SUBARU
(c) Guido Bouckaert
Ook in Nederland kon het Japanse Fuji Heavy Industries ooit hun vliegtuigen FA-200 aan de man brengen. Ze werden er populair en vlogen bovendien gezwind acrobatische figuren.
In de jaren ’70 werden vliegtuigen FA-200 gedurende enige tijd op Teuge, ook voor de Duitse markt, in de GLM-hangar geassembleerd en proef gevlogen. De hangar van de Gelderse Luchtvaart Maatschappij was op 2 oktober 1974 plechtig door de Japanse ambassadeur Shigeru Hirota in gebruik gesteld.
Vandaag vliegen nog een klein dozijn van de vliegtuigen Fuji in Nederland. Voor de eigenaars-piloot ervan, hebben ze niets van hun oorspronkelijke aantrekkelijkheid verloren.
de FA-200 saga
Zo tegen 1964 aan had Fuji Heavy Industries in Japan genoeg ervaring opgedaan met het bouwen van kleine vliegtuigen. Het bedrijf had nu al dik vijftien jaar in licentie vliegtuigen of helikopters van Beech (T-34), Cessna en Bell (Iroquois) in elkaar gezet en wilde zelf wel ’s een sportvliegtuig bedenken en in productie nemen en uiteraard er economisch de wereld mee gaan veroveren. Het bedrijf had er zelfs al een naam voor. Het nieuwe vliegtuig zou Aero Subaru gaan heten want in het Japans is dit de naam van de sterrenhoop de Plejaden in het sterrenbeeld de Stier. Symbolisch staan de helderste sterren voor de zes filialen van de Fuji groep.
En zo vloog op 12-8-1965 het prototype van de FA-200 dat het in de export behoorlijk goed zou gaan doen in Europa, vooral dan in de landen Oostenrijk, Engeland en Nederland. Het prototype F.200-II werd JA3241 en de vliegmachine bleek wel wat mee te hebben van hoe de Ryan Navion uit Amerika er uit zag.
De FA-200 die de productielijn haalde kwam in twee versies van de band. Dat waren de FA-200-160 met de zuigermotor Lycoming O-320-D2A van 120 kW/160 PK en de FA-200-180 met de zuigermotor Lycoming O-360-A5AD. De versie met de 135kW/180 PK motor woog honderd kilogram zwaarder.
De geheel metalen Japanner die van de band rolde was, de Fuji traditie indachtig, een zeer solide en sterke machine gemaakt met gereedschappen uit de Heavy Industries groep en gestoeld op de ervaring van het bouwen van militaire trainers. Voorwaar een stoere jongen, die FA-200 en wat de machine verder bijzonder maakte was dat de machine wat graag acrobatisch toeren met je wilde gaan maken: barrel roll, cuban eight, aileron roll, loop, wing over, hammer head stall, Immelmann turn; alles dus uit de categorieën A, U en N. Bij het acrobatisch toeren mogen evenwel slechts twee personen aan boord en moet aandacht worden geschonken aan de afwezigheid van voedingslijnen voor brandstof en olie naar de motor bij het omgekeerd vliegen. De FA-200 was zelfs enige tijd bijzonder gegeerd als gecertificeerd acrobatisch beest, en dat in de wereld van de vliegopleiding voor lijnpiloten, zo ook in Nederland, waar de vader aller Fuji-piloten, Bert Huizinga, in 1973, de Aero Subaru na amper enige instructie wegvloog van de assemblagelijn te Teuge naar de Martinair vliegschool te Lelystad. Toen was nog bij de vliegopleiding voor de beroepsvlieger de edele kunst van acrobatisch vliegen vereist. In 1974 vloog de Martinair vliegschool niet minder dan zeven toestellen Aero Subaru.
In 1978 startte Bert Huizinga zijn Wings Over Holland waar nu nog steeds drie toestellen FA-200 beschikbaar zijn voor de scholing en het toeren.Talrijk zijn de piloten die door de man zijn gepokt en gemazzeld, bij voorkeur in het acrobatisch vliegen, en dus vaak in een FA-200.
Neem van Bert Huizinga maar gerust aan dat de FA-200 inderdaad een ijzersterk vliegtuig is, dat vaak in de loop van een dag instructie, diverse “soortjes” aerobatisch vliegen kreeg voorgeschoteld. Inzake het onderhoud was de machine voorzien van enkele bijzonderheden. Zo konden de vleugels er makkelijk worden afgehaald en waren meteen ook de brandstoftanks bereikbaar. Met een onderhoudstechnicus op Lelystad die alles afweet over de ingewanden en het vel van de Fuji, valt in de toekomst alleen maar te vrezen voor een eventueel tekort aan onderdelen in reserve.
Wat de Europeanen verder altijd aanspreekt in een vliegtuig is het zicht naar buiten. Daar hebben bijvoorbeeld de Amerikaanse constructeurs geen kaas van gegeten. Dat is bij deze FA-200 wel even anders. Bovendien schuift de gehele canopy achteruit, ja zelfs in vlucht. En de vogel was nogal snel, de –180 pk versie haalde een topsnelheid van 222 km/u. De andere versie was eerder traag, maar wat is traag voor een tourer die een ommetje maakt of bij de buren op bezoek is.
Naast de twee versies -160 en -180 met een schroef met verstelbare spoed, produceerde Fuji enige tijd ook nog een afgeslankte versie, de FA-200-180AO uit 1974. De motor ervan was uitgerust met een vaste propeller.
Fuji had verder best grootse plannen voor hun FA-200. Ze wilden graag een geheel acrobatische versie bouwen en zelfs een twin. En ze wilden vooral voet aan de grond krijgen in de VS maar dan net op het ogenblik dat product liability de gehele industrie zou gaan nekken en enige grote Amerikaanse constructeurs op de keien zette.
Als in 1986 een einde wordt gesteld aan het Fuji avontuur voor wat betreft het bouwen van kleinere vliegtuigen, waren 274 toestellen FA-200 gebouwd waarvan de helft ervan werd geëxporteerd naar Europa en Australië.
Zo’n dikke honderdvijftig vliegtuigen FA-200 Aero Subaru zijn anno 2000 nog terug te vinden op registratielijsten wereldwijd: Japan (28), Australië (14), Engeland (18), Duitsland (72), Griekenland (1), Hong Kong (1), Korea (2), Nederland (11), Noorwegen (2), Zuid-Afrika (1), Zweden (1), Zwitserland (5), USA (1),
de Fuji saga revisited
De eerste Fuji FA-200 Aero Subaru die ik ooit onder ogen kreeg was D-EIDE die door twee Nederlandse piloten werd gevlogen. De heren waren net voor mij op Kortijk/Wevelgem geland en er volgde een gezellige babbel. D-EIDE was een FA200-180AO met s/n 214 en het bezoek waarvan sprake dateert van vele jàren terug. De volgende FA-200 die ik zag was pas op 10-2-2004 op het vliegveld van Bonn-Hangelar. Triestig zoals D-EAED daar aan de lijn stond. Mijn interesse was evenwel dadelijk weer gewekt.
Ik wilde me best wel in het verhaal van de FA200 verdiepen, vooral nadat ik op het internet de site van vliegveld Hilversum had bezocht en er de blitse foto’s had gevonden van de PH-MWB van Hans Faas, een Aero Subaru 160 met serienummer 286 uit 1977. Voor die beelden had Hans aan de vleugel ‘n heuse fotocamera getaped.
Intussen had Henk Duivenvoorden de nodige info over de in Nederland geregistreerde Fuji’s voor me opgedoken en reikten de heren Coert Munk, Gerben Tornij, X.J. Poll en Bert Huizinga van Wings Over Holland, mij woord en beeld aan. Kijk, dat is nou zo leuk als je een artikel doet voor dit blad !
de FA-200 in vlucht
Het vliegveld van Hilversum is een leuke plek. Er toert nogal wat lekkers rond en dat is niet alleen de Aero Subaru van Hans Faas maar ook de beide vliegtuigen Falco en de beide vliegtuigen Tipsy Nipper. Het komt zo uit dat we met prachtig weer gaan vliegen en dat in de Falco langszij een fotograaf mee komt. Geef mij echter maar de FA-200, daar zie je tenminste de klinknagels nog zitten. Als we het vliegtuig buiten rollen kom ik erg onder de indruk van het stoere vliegtuig. In vergelijk met de bloedmooie Falco is de FA-200 geen juffertje, neen. En voor zo’n grote kerel als ik, ruimt de cockpit graag alle plaats en stoot ik nergens de roeren onvrijwillig aan. Ruimte zat en aangespen maar. Net alsof je een tientonnertruck aangespt, voorwaar een stevig gevoel.
Aan de holding point draaien we de motor lekker warm maar haasten ons dan graag de grasbaan af op een hoogte waarop we net niet het gras maaien. Aan het eind van de baan schieten we in een steile klim links omhoog. Hé, hé, airborne !
Enige tijd liggen we recht en stevig op koers. Hans heeft zijn PH-MWB voorbeeldig opgepoetst om het vliegtuig lekker te laten blinken voor het oog van de fotograaf in de Falco langszij. We zoeken een paar mooie plekje op in de omgeving. Ook Soesterberg ziet ons graag komen. Ik zou zeggen, houden zo.
Er wordt wat bochtenwerk van ons verlangd en de Fuji haast zich verdomd snel om onmiddellijk gevolg aan onze roeruitslagen te geven. Deze Aero Subaru is beslist geen Socata Trinidad of Piper Arrow. Die staan zo stevig op de rails dat je ze er haast niet af kan krijgen. Deze Aero Subaru is dan ook gebouwd op acrobatisch vliegen maar laten we voor de foto eerst een heerlijke cabriolet van de FA-200 maken. Open dus dat dak en Hans zei het me al; je voelt er haast niks van. Maar wat is het lekker toeren met goed weer en dan met die canopy helemaal achteruit geschoven. Hadden die Japanse ingenieurs dat goed gezien ! Genieten wij nu volop.
Hans is met zijn semi-acrobatisch vliegtuig een deelnemer aan competitiekunstvliegen. In deze kist ja, en dat wil Hans me beslist laten zien. Even de machine aanduiken, snelheid laten oplopen tot 130 en daar gaan we. We werpen het hoofd in de nek, daar is de wereld boven ons en daar is de wereld weer onder ons. In het dak van de canopy zitten twee stroken plexiglas. Het laat een optimaal zicht toe op het gebeuren dat looping heet. We gaan niet éénmaal over de kop maar vele keren. Wie krijgt hier immers ooit genoeg van ? De versnelling tot 4G is best te dragen, je voelt de G-kracht beleefd even aan je wangen trekken. Je zit verder goed in de zetel gedrukt, dit is immers geen negatieve G, maar toch is het een vereiste om bij het instappen steeds goed de buik- en schouderriemen aan te halen. Niet dat we alle loopings en bochtenwerk boven hetzelfde gebied draaien, we zoeken telkens weer andere oorden op want aardklevers zien wel ’s graag een vliegtuig uit de kunst gaan, te gek, maar niet voor al te lang. Misschien dat bij dit alles de motor wat gauw tegen redline aanloopt, dus houden we ook daar een oog op.
Had ik kans om het mooie landschap omheen Hilversum te bewonderen ? Jawel, en ook als tourer lijkt me de FA-200 wel wat. Heb je dan ook nog passagiers achterin en een doel om heen te vliegen. Niet zo bij de acrobatische oefeningen, het vliegtuig mag dan maar twee personen aan boord nemen. Bij het huiswaarts keren kon Hans het overigens niet laten. Of we nog even een barrel roll draaien ? Niets is leuker dan dat !
de FA-200 totaal
De FA-200 Aero Subaru is een kei van een vliegtuig. Het stamt nog uit de jaren dat een vliegtuig met noeste arbeid aan elkaar werd geklonken zonder een spatje kunststof. Het toestel gehoorzaamt meteen elke vlieginput en je kan er aardig basic aerobatics mee vliegen. Het toestel kruist wat langzaam maar wie daarom maalt. Prettig is het terugschuiven in vlucht van de gehele canopy. Je waant je in een Belgische SV4 of in een vooroorlogs model van de Nederlander Anthony Fokker. Aan het eind van het verhaal luidt het verdict: de FA-200 is inderdaad een heerlijk vliegtuig en voor wie ook ’s over de kop wil in zo’n Aero Subaru, bel Wings Over Holland op 0320 288 260.
de FA-200 becijferd
motor :
FA200160Lycoming O320D2A zuigermotor
FA200180Lycoming IO360B1B met brandstofinspuiting
propeller:
FA2001602 bladige fixed pitch McCauley
FA2001802 bladige constant speed McCauley
span : 9,17 m
vleugeloppervlak : 13,94 m²
lengte : 7,96 m
hoogte : 2,02 m
inzittenden : 1+2 (1+3)
max. snelheid : 222 km/u
max. kruissnelheid:
FA200160196 km/u (106 kt)
FA200180204 km/u (110 kt)
autonomie:
FA200160820 km
FA2001801.400 km
plafond:
FA20016011.400 ft
FA20018013.700 ft
gewicht: kg leeg
max. TO gewicht:
FA2001601.059 kg
FA2001801.150 kg
Opmerking: in bovenstaand artikel wordt gesteld dat Bert Huizenga in 1978 met zijn Wings over Holland begon. Dit is onjuist.
• Bert Huizenga en Co van Tamelen en drie stille vennoten Louis Ludolph en Felix van Raalte van H.O.T. (destijds eigenaar van Pitts PH-PGP en de Piper Cub PH-MAV) en jurist Berend Crans hebben Wings over Holland opgericht in 1983.
• Co van Tamelen is voor aanvang van de airshow van 1992 verongelukt.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: Archief Vliegclub Teuge.

Foto: via Rinus de Boer.

Foto: via Rinus de Boer.
PH-KRA Fuji FA.200-160 (110)

Foto: X.J. Poll

Foto: via Piet van de Made.
1884 Ex (D-EKAR)
25/10/71 Gelderse Luchtvaart Maatschappij NV, Teuge.
31/05/72 REN-Stichting, Loenen.
27/08/72 Ongeval ‘t-Harde.
30/08/72 Inschrijving doorgehaald.
Opmerking: Het flight manual vermeldde aanvankelijk kenmerk PH-KAR.
PH-GLA Fuji FA200-160 Aero Subaru (137)

Foto: Studio Louk Heimans, Arnhem. Via Piet van de Made.
1990
19/01/73 Gelderse Luchtvaart Maatschappij BV, Teuge.
25/07/73 C. Schier, Twello.
27/02/74 T.R. van der Meulen, Winschoten.
18/08/76 Gelderse Luchtvaart Maatschappij BV, Teuge.

Foto: X.J. Poll.
26/07/77 P. Vleesch du Bois, Oosterbeek.
07/08/81 Heli -Vraets BV, Lelystad.
21/02/84 Stichting Vliegmaterieel Holland, Lelystad.
20/05/85 Verkocht aan R.E. Heupink, Amsterdam. Niet op BvL.
19/01/86 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
06/02/86 Stichting Vliegmaterieel Nederland BV, Amsterdam.
Eigenaar: Rabo Bank Schermerland BV, Ursum.
../04/87 Beschadigd Lelystad.
27/10/87 Vliegmaterieel Nederland BV, Amsterdam.
21/01/88 Vliegmaterieel Nederland BV, Amsterdam.
Eigenaar: ABN NV, Rotterdam.
31/08/88 Aviation Technics BV, Teuge. Niet op BvL.
06/09/88 Inschrijving doorgehaald.
Opmerking: Tegen het eind van 1988 gesloopt te Lelystad. Er is wel beweerd dat de voorgaande identiteit JA3594 was, maar dat was het kenmerk van constructienummer 136.
HB-ESZ Fuji FA.200-160 (145)
../../.. Eigenaar onbekend.
22/04/99 Cld.
Werd D-ETMU
Werd N104FF.
HB-ESW Fuji FA.200-180 (146)
../../.. Eigenaar onbekend.
08/10/72 w/o
D-EAMC Fuji FA.200-160 (159)
../../.. Eigenaar onbekend.
31/03/74 w/o at Guttenberg, Bavaria
D-EIDV Fuji FA.200-160 (162)
Ex N73542
../09/75 Eigenaar onbekend.
D-EAMZ Fuji FA.200-160 (165)
../08/72 Eigenaar onbekend.
G-AZTJ Fuji FA.200-180 (166)
../04/72
04/02/75 w/o into Liverpool Bay.
PH-ARK Fuji FA.200-160 Aero Subaru (174)

Foto: X.J. Poll
6006 PH-ARK
16/01/01 Verandering van eigenaar niet tijdig gemeld.
27/02/01 C. Ozgör
G-BAPT Fuji FA.200-180 AS (188)
../02/73 Eigenaar onbekend.
../02.90 G-OISF
../01/92 G-HAMI
D-EITT (2) Fuji FA.200-180 (189)
(D-EITT 1)
../03/73 Eigenaar onbekend.
HB-ETW Fuji FA.200-160 (209)
Not current 1999
PH-CAR Fuji FA.200-160 (210)
2027
08/05/73 Carotel BV, Huis ter Heide.
02/06/76 BV voorheen Firma BKDI, Nijmegen.
26/01/78 A.C. Bakker, Utrecht.
27/02/80 Inschrijving doorgehaald.
Overdracht niet binnen de daarvoor gestelde termijn gemeld.
Niet bekend is aan wie deze overdracht was.
3042 PH-CAR

Foto: X.J. Poll

Foto: Xeno Poll.
11/06/80 A.C. Bakker, Utrecht.
21/04/81 Mevaro BV, Amsterdam.
09/06/81 Heli-Vraets BV, Lelystad.
27/08/81 M.J.H. Vraets, Putten.
03/08/82 Heli-Vreats BV, Lelystad.

Foto: X.J. Poll
19/03/84 Wings over Holland BV, Lelystad.
15/12/93 Wings over Holland BV, Lelystad.
Eigenaar: Holding Wings Lelystad BV, Lelystad.
14/09/94 H. Martens, Apeldoorn…/../.. dismantled
D-EIDE Fuji FA.200-180 (214)

Foto: X.J. Poll
../02/75 Eigenaar onbekend.
G-BBGW Fuji FA.200-180 (218)
../08/73
../11/73 N96070
16/0781 w/o Wangen-Lachen, Switzerland
(PH-KDB) Fuji FA.200-160 (FA200-219)
14/03/73 Aanvraag Bewijs van Inschrijving door Vliegdienst Holland Noord BV, Barsingerhorn.
Er werd een toestel met een ander constructienummer afgeleverd.
PH-KDB Fuji FA200-160 Aero Subaru (FA200-219)
2046
04/07/73 Vliegdienst Holland Noord BV, Barsingerhorn.
26/02/76 Vliegdienst Holland Noord BV, Wieringerwaard.
23/11/77 Netherlands European Air Services BV, Rotterdam. Niet op BvI.
23/11/77 Inschrijving doorgehaald.
G-BFGO
Op aanvraag Bewijs van Inschrijving stond constructienummer 209.
PH-LEA Fuji FA.200-160 (220)

Foto: X.J. Poll
2090
31/01/74 Stichting Vliegmaterieel Lelystad, Lelystad.
13/12/76 Air Service Holland BV, Twello.
22/12/76 Inschrijving doorgehaald.
../03/77 D-EBPV
../02/86 LN-BDE (5)
30/11/04 Inschrijving doorgehaald.
D-EIDC Fuji FA.200-180 (223)
../10/73 Eigenaar onbekend.
PH-HBG Fuji FA.200-180 Aero Subaru (224)
2091
31/01/74 Hollandse Beton Groep NV, Rijswijk.
19/07/78 Netherlands European Air Services BV, Rotterdam
19/07/78 Benelux Aviation, Hoevelaken.
23/08/78 Ongeval Flevopolder. W/O enroute Almere-Lelystad.
10/09/78 Inschrijving doorgehaald.
Opmerking: de staartsectie werd gebruikt voor de reparatie van de PH-GIN.
PH-MBK Fuji FA.200-160 Aero Subaru (226)

Foto: X.J. Poll

Foto: Xeno Poll.
2100
15/02/74 Martin’s Luchtvervoer Maatschappij NV, Schiphol.
09/08/74 Martinair Holland NV, Schiphol-Centrum.
09/09/79 Martinair Vestiging Lelystad BV, Lelystad.

Foto: X.J. Poll
03/03/93 Dutch Aerial Services BV, Druten.
D-EGWN Fuji FA.200-160 (227)

Foto: X.J. Poll
../07/74 Eigenaar onbekend.
G-BBGI Fuji FA.200-160AS (228)
../08/73 Eigenaar onbekend.
D-EIDI Fuji FA.200-160 (229)
../08/74 Eigenaar onbekend.
28/05/94 w/o Pfullendorf
PH-MBI Fuji FA.200-160 (239)

Foto: X.J. Poll
2151
13/05/74 Martin’s Luchtvervoer Maatschappij NV, Schiphol.
09/08/74 Martinair Holland NV, Schiphol-Centrum.
09/08/79 Martinair Vestiging Lelystad BV, Lelystad.
16/06/86 Ongeval Tiendeveen.
28/06/88 Inschrijving doorgehaald.
D-EMBV Fuji FA.200-160 (242)
../11/74
PH-RUM Fuji FA.200-180 (245)
4127 HB-ETZ
11/07/90 Wings over Holland BV, Lelystad.
12/11/90 Inschrijving doorgehaald.
../../.. P4-RUM
../../.. YV-…
HB-ETX Fuji FA.200-180AO (246)
D-EIDO Fuji FA.200-180AO (248)
../11/74
PH-PDZ Fuji FA.200-180AO (249)

Foto: X.J. Poll
2187
02/08/74 P. Moorlag, Veendam.
11/03/76 T.R. van der Meulen, Oostwold.
(D-EIDN) Fuji FA.200-180AO (252)
HB-EUH
08/11/78 w/o at Buchs, Switzerland.
PH-JEJ Fuji FA.200-180AO (253)

Foto: X.J. Poll
2209 (PH-BOG)
25/10/74 J. Pover, Bergen op Zoom.
26/05/76 TBMA Europe BV, Noordwijkerhout.
06/12/85 Wings over Holland BV, Lelystad.
Eigenaar: W.E. van Hulsenbeek, Amstelveen.
08/03/01 Wings over Holland, Lelystad.
PH-GIN Fuji FA.200-180 Aero Subaru (255)

Foto: X.J. Poll
2220
19/12/74 Seaport Aviation BV, Rotterdam.
Eigenaar: Mij voor Investeringscrediet “Mavic” NV, Amsterdam.
29/02/76 Seaport Aviation BV, Rotterdam.
Eigenaar: “MAVIC” Financieringen NV, Amsterdam.
26/04/78 Armita Nederland BV, Amsterdam.
Eigenaar: “MAVIC” Financieringen NV, Amsterdam.
23/05/84 J.W. van der Vlies, Rotterdam.
18/03/85 D.F. Rijk, Goes.
23/11/87 King Air Holding BV, Ulvenhout.
21/11/88 Overgedragen aan P-Air Service te Santpoort. Niet op BvI.
22/06/89 Wings over Holland BV, Lelystad.
Eigenaar: D.H. Kreuger, Santpoort.
31/03/92 Wings over Holland BV, Lelystad.
Eigenaar: RAP Rent-a-Plane BV, Duivendrecht. Niet op BvI.
16/12/93 Wings over Holland BV, Lelystad.
Eigenaar: Holding Wings Lelystad BV, Lelystad.
PH-MBO Fuji FA.200-160A (259)
(PH-YNT)
PH-MBO ../02/75
09/12/79 w/o Lemmer.
PH-MBM Fuji FA.200-160 (260)

Foto: X.J. Poll
(PH-NAM)
PH-MBM ../10/74
D-ELPT Fuji FA.200-180AO (261)
../04/75
D-EIDX Fuji FA.200-180AO (264)
../07/75
HB-ESP Fuji FA.200-180 (265)
27/11/76 w/o
D-EIDQ Fuji FA.200-160 (266)
../07/76
03/04/xx Afgeschreven Grossenhain.
D-EIDJ Fuji FA.200-160 (267)
D-EIDG Fuji FA.200-180AO (270)
../07/75
PH-PCV Fuji FA-200-180AO (271)

Foto: X.J. Poll
2281
10/06/75 Vliegclub Teuge, Teuge.
08/09/77 Martinair Holland NV, Schiphol-Centrum.
09/08/79 Martinair Vestiging Lelystad BV, Lelystad.
26/09/79 Voorzorgslanding Lelystad.
12/05/98 A. Ruska, Amsterdam; A.J. Ruska, Amsterdam.
Opmerking: deze kist werd door de vliegclub Teuge gebruikt voor het opslepen van zweefvliegtuigen.
Tijdens het boekjaar 1977 werd er een voorzorgslanding gemaakt met dit toestel.
D-ELCB Fuji FA.200-180 (272)
../04/76
D-EIDS Fuji FA.200-180 (273)
../07/76
D-EIDU Fuji FA.200-180AO (274)
../10/76
D-EIDY Fuji FA.200-180AO (275)
../01/76
D-EFSH (1) Fuji FA.200-180A0 (278)
../12/76 Eigenaar onbekend.
../08/89 PH-BZN

Foto: Xeno Poll.
D-EIDH (2) Fuji FA.200-180 (279)
../08/76
D-EIDT Fuji FA.200-160 (280)
26/04/77 w/o
../08/93 cld. Noted dumped at Egelsbach.
G-BEUB Fuji FA.200-180AO (283)
../05/77
30/07/79 W/O in sea by Canis Rock Bouy, off Lands End, Cornwall
G-BEUK Fuji FA.200-160 (284)
../05/77
08/01/99 w/o at Stockton. Remains at Stockton.
G-BEYP Fuji FA.200-180AO AS (285)
../08/77 Eigenaar onbekend.
../03/89 G-KARY
23/07/01 w/o Tibenham
G-BEYU Fuji FA200-160 (FA200-286)
3197
26/07/77 Eigenaar onbekend.
PH-MBW
28/04/82 Martinair Vestiging Lelystad BV, Lelystad.
02/03/99 Faas Consult BV, Laren.

Foto: via Hans Faas.
Fuji FA200 Overzicht (niet compleet):
1 JA3241
2
3 JA3336, SE-FGN
4
5
6 JA3371
7 JA3372
8
9 JA3362
10 JA3376, VH-FJB
11 JA3378, VH-FJA
12
13 VH-FJE
14 VH-FJC
15 JA3415, N200FU
16 VH-FJG
17 VH-FJK
18 VH-FJH
19 VH-FJJ
20
21 JA3422
22 VH-FJL
23 VH-FGI
24 VH-FGL
25
26 VH-FJV
27 JA3424
28 VH-FJM
29 VH-FJI
30
31
32 JA3454
33 JA3456
34 VH-FJY
35 VH-BWZ, VH-FJZ
36 VH-FJU
37 VH-FJX
38 JA3661
39 JA3460
40
41 JA3455
42
43 JA3462
44 VH-FJN
45 JA3474
46 JA3653
47 JA3478
48 JA3479
49 JA3662
50
51 N200FA
52 JA3489
53
54
55 JA3485
56 JA3491
57 JA3486
58 JA3487
59
60 JA3492
61 JA3493
62
63 JA3495
64 JA3496
65 JA3497
66 JA3502
67 JA3505
68 JA3504
69 JA3537
70 JA3539
71
72 D-EMYJ
73 D-EAMA
74 JA3546
75 JA3547
76 JA3548
77 D-EAED
78 D-ELHR
79 D-EAMD
80 D-ELHS
81 D-EAMF
82 D-ELHV
83
84 JA3530, HL-1046
85 JA3540
86 HB-ESR
87 D-EASD
88 D-EHAJ
89 D-EACA
90 JA3538
91 D-EAEE
92 D-EAIP
93 ZS-IGZ
94 D-EMZU
95 HB-ESS
96 D-EBEB
97
98 D-EMYV, HB-EXC
99 D-EMYY, LX-MDM, LX-JFY, OY-FRI, D-EKBB
100 D-EAIQ
101 JA3528
102 JA3584
103 JA3568
104 JA3582
105 D-EAMG
106 D-EAHM
107
108 JA3569
109 D-EHHB
110 (D-EKAR), PH-KRA
111 D-EAFI
112 D-EHHC
113 D-EHHD
114 D-EGAE
115
116 JA3585
117 D-EGAM
118
119 D-EOBD
120 D-EHAW
121 D-EGAD
122 D-EGAI
123 D-EGAJ
124 D-EOBM
125 D-EOBN
126 JA3583
127 JA3586
128 D-EOBP
129 D-EOBQ
130 D-EHAU
131 D-EACE
132 D-EOBO
133 D-EACD
134 D-EHAZ
135 JA3593
136 JA3594
137 PH-GLA
138 JA3591
139 JA3592
140 D-EOCH

Foto: Xeno Poll.
141
142 D-EOCK
143 JA3600
144 JA3601
145 HB-ESZ
146
147 D-EOCI
148 D-EAMO
149 D-EOCL
150 OO-YAP, N19AP, OO-YAP, HA-VEI
151 D-EAMI
152 D-EMBF
153 HB-ESQ
154 D-EMMM
155 JA3679
156 D-EMMI,G-FUJI
157 D-EMBG
158 D-EAMB
159
160 JA3615
161 JA3644
162 N73542, D-EIDV
163
164 D-EIDA
165 D-EAMZ
166 G-AZTJ
167 JA3620
168
169 JA3622
170 JA3623
171 JA3624
172 G-BAPM

Foto: Xeno Poll.
173 D-EAIM
174 PH-ARK
175 JA3645
176 JA3617
177 D-EAMV
178 D-EAMW
179 JA3618
180 D-EIDR
181 D-EIDD, PH-LFC

Foto: Xeno Poll.
182
183 D-EAMU
184 JA3667
185 D-EIFK
186
187 SX-AFU
188 G-BAPT, G-OISF, G-HAMI
189 D-EITT
190 (D-EITT), D-EMTT
191
192 HB-ESU
193 JA3625
194 JA3626
195 JA3627
196 JA3628
197 JA3629
198 JA3630
199 JA3631
200 JA3632
201 JA3595
202 D-EIHR
203 D-EIDK
204 D-EGEV
205 D-EIDF
206 D-EIDL
207
208 D-EIDW
209
210 PH-CAR
211 D-EIDB
212 JA3364, VR-HGS
213
214 D-EIDE
215 HL-1041
216 HL-1042
217 HL-1043
218 G-BBGW, N96070
219 PH-KDB, G-BFGO
220 PH-LEA, D-EBPV, LN-BDE
221 D-EIDM
222 HB-ESY
223 D-EIDC
224 PH-HBG
225 JA3673
226 PH-MBK
227 D-EGWN
228 G-BBGI
229 D-EIDI
230 G-BBZN
231 G-BBNU
232 G-BBNV
233 JA3689
234 JA3692
235 G-BBRC
236 G-BBRE, G-KARI
237 G-BCFF
238 G-BBZO
239 PH-MBI
240 JA3698
241 JA3680
242 D-EMBV
243
244
245 HB-ETZ, PH-RUM, P4-RUM
246 HB-ETX
247 JA3704
248 D-EIDO
249 PH-PDZ
250 G-BCKS
251 G-BCKT
252 HB-EUH, D-EIDN
253 (PH-BOG), PH-JEJ
254 JA3705
255 PH-GIN
256 G-BCNY
257 G-BCNZ
258 JA3706
259 (PH-YNT), PH-MBO
260 (PH-NAM), PH-MBM
261 D-ELPT
262 G-BDFR
263 G-BDFS
264 D-EIDX
265 HB-ESP
266 D-EIDQ
267 D-EIDJ
268 JA3775
269 JA3765
270 D-EIDG
271 PH-PCV
272 D-ELCB
273 D-EIDS
274 D-EIDU
275 D-EIDY
276 D-EIDZ
277
278 D-EFSH, PH-BZN
279 D-EIDH
280 D-EIDT
281 JA3750
282 JA3751
283 G-BEUB
284 G-BEUK
285 G-BEYP, G-KARY
286 G-BEYU, PH-MBW
287 JA3782
288 JA3803
289 JA3811
290 JA3813
291 JA3822
292 JA3823
293 JA3844
294 JA3848
295 (G-BIMR), G-BMLN, LN-TEZ
296 (G-BIMS), G-MCOX
297 JA3895
298 JA3947
299 JA4039
300 JA3965

Foto: via Don Gorry.

Foto: via Don Gorry.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.