In dit toestel kreeg Otto op zeven jarige leeftijd zijn luchtdoop bij zijn vader op schoot. Foto: via Herman Dekker.
PH-EDO Mignet Pou du Ciel N 1 (1)
235 Gebouwd door E.J.D. Nagelgast te Amsterdam.
22/11/35 E.J.D. Nagelgast, Amsterdam/*Amsterdam.
28/06/37 Inschrijving doorgehaald.
Op de aanvraag voor het BvI wordt door de N.V.B.K.L. (Nederlandsche Vereeniging ter Beoefening der Kleine Luchtvaart) het toestel omschreven als “Pou-du-Ciel, type N 1, serie 1, fabrieksnummer 1”
Op BvI 235 staat het volgende commentaar: “Proefvliegtuig, niet verder afgebouwd. Eigenaar naar Zuid Afrika vertrokken.
Bewijzen inschrijving niet teruggezonden“.
Het toestel kwam in Apeldoorn terecht en werd daar gekocht door J. Hartman uit Putten.
Nog in 1941 werd met het toestel gevlogen(!) vanaf een terrein achter de boerderij van de heer Hartman (toen) te Voorthuizen.
Het heeft de oorlog overleefd maar werd in de loop der tijd van nog bruikbare delen ontdaan en omstreeks 1950 werden de restanten tenslotte opgeruimd.
• Op zestienjarige leeftijd werd er begonnen met het nemen van vlieglessen en op Teuge werd het brevet gehaald.
• In 1958 werd de Tiger Moth PH-UAM aangeschaft. De inschrijving was in 1960. Op zaterdagen werden er rondvluchten mee uitgevoerd voor 4o Gulden per uur.
Foto: Xeno Poll.
Foto: Xeno Poll.
PH-UAM De Havilland DH.82A Tiger Moth (86538)
20 PH-UAM/2 PG627
01/10/49 Rijksluchtvaartdienst, Den Haag.
Houder: Rijksluchtvaartschool. Niet op BvL.
21/07/60 O. Hartman, Putten.
03/04/61 Stunten boven het ouderlijk huis (in Putten) liep bijna rampzalig af. Na cà 10 minuten raakte de rechterondervleugel enige bomen. De vleugel raakte hierbij ernstig beschadigd. De piloot slaagde erin om een goede landing op Teuge te maken met de zwaar beschadigde vleugel (en een forse tak van een appelboom). Daar dit werd waargenomen door een wachtmeester van de RP leverde dit de piloot een ontzegging van drie maanden op.
Opmerking: Volgens een andere bron “staken de takken nog uit de vleugels” na de landing.
08/08/61 NV Nastra Luchtreclame Service, Rotterdam.
06/04/62 O. Hartman, Putten.
17/04/62 Aero Ypenburg NV, Rotterdam.
05/08/66 NV Luchtvaartmaatschappij General Aviation, Rotterdam.
30/12/68 Inschrijving dorgehaald.
D-EBIG, (R5148)
Framenummer 4613. Wordt nu bewaard in het museum te Praag-Kbely (Tsjechoslowakije), beschilderd als R5148.
• De Tiger Moth werd vervangen door de Auster PH-NET, die op zijn (haar) beurt weer vervangen werd door de Fairchild PH-NDI.
Foto: Xeno Poll.
Foto: Xeno Poll.
Foto: Xeno Poll.
PH-NET (2) Auster Mk.V (1416)
304 G-AIPE, TJ347
27/06/52 NV Vliegbedrijf “Meteor”, Amsterdam.
25/07/53 M. Smit, Voorschoten.
12/12/53 Gemeente Ameland, Nes.
28/08/57 G.J. van der Sluijs, Amstelveen.
04/11/63 O. Hartman, Putten. “Otto”
27/09/67 J.F.E. Schothuis, Hengelo.
11/05/70 Inschrijving doorgehaald.
Opmerking: Het toestel werd overgedragen aan het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg.
3769 PH-NET
30/03/88 G. Hengeveld, Sprang-Capelle. “The Duchess”.
15/06/95 G.H. van Andel. Raamsdonksveer.
Gatwick. Foto: Barry Flahey.
Gatwick. Foto: Barry Flahey.
Foto: Xeno Poll.
Foto: Xeno Poll.
Foto: Xeno Poll.
PH-NDI Fairchild UC-61K (24R-46A) Argus III (928)
163 PH-NDI/2, HB690, 43-14964
01/10/49 G. Jannink, Enschede.
17/10/62 Vliegcombinatie Fairchild, Enschede. Deze bestond uit G. Riesmeijer, Enschede; J.F.E. Schothuis, Hengelo; G. Jannink, enschede; G.A. van Dam-Merret; T.P. Scholten.
19/07/67 O. Hartman, Putten.
10/09/70 Inschrijving doorgehaald.
N24FM
De Argus werd verkocht en vervangen door een Tri-Pacer.
Foto: Xeno Poll.
PH-TRT Piper PA-22-160 Tri-Pacer (22-5933)
881 D-ELPE, N8750D
15/11/62 R.M.A.M. Timmerman, Renkum.
10/08/70 Inschrijving doorgehaald. Verkoop niet tijdig gemeld.
881 PH-TRT
23/09/70 O. Hartman, Putten.
06/01/71 Inschrijving doorgehaald.
1812
06/01/71 P. Huisjes, Hellendoorn; H.W. Docter, Nijverdal.
Opmerking: Reden uitreiking nieuw BvL werd niet vermeld.
09/05/72 Aanemingmaatschappij D. de Rooy NV, Badhoeverdorp.
10/10/75 Aannemingsmaatschappij de Rooy Bouw BV, Haarlem.
19/02/76 Luchthaven Schiphol Sport en Ontspanningsvereniging “AirSport”, Schiphol-Centrum.
25/05/77 F.G.T.M. Trompert, Nieuw Loosdrecht.
23/05/78 B. Ydis, Amsterdam; R. Leistikow, Amsterdam.
22/10/81 H.A.van Randeraad, Soesterberg; Ch. B. Baarslag, Soest.
11/11/82 H. Bergsma, Loosdrecht; R.J. Bergsma, Loosdrecht.
17/01/84 E.A. Brink-Schlösser, Tienhoven.
27/01/88 W. van Duin, Allicante (EC).
Ongedat. J.C. van Horssen, Hilversum. Niet op BvL.
17/05/88 P.J.A. Heeremans, Haarlem.
27/07/89 Jachtwerf Atlantic BV, Harlingen.
Foto via: Piet van de Made.
PH-TGU Reims/Cessna F.172H (F172-0615)
1544 (PH-TGV)
13/10/69 Noord Nederlandse Aero-Club Avio Eelde, Groningen.
30/11/72 J.M. van Ee, Apeldoorn; O. Hartman, Doetinchem.
Ongedat. O. Hartman, Doetinchem; J.M. van Ee, Apeldoorn.
23/07/74 Air Service Holland BV, Twello.
24/07/74 Inschrijving doorgehaald.
D-EDMR, OE-KHK.
Opmerking: BvL-aanvraag vermeldde kenmerk PH-TGV.
Foto via: Jan van de Kamp
PH-HMN Cessna 182N (18260557)
2172 D-EAKY, (N9017G)
19/06/74 O. Hartman, Doetinchem; J.M. van Ee, Apeldoorn; R. Kok, Putten.
14/10/75 Central Air Teuge BV, Putten.
25/11/76 Datum van het ongeval de officiële documenten
01/12/76 Verongelukt te Kayseri (TC)
30/09/77 Registratie doorgehaald.
Opmerking: Met deze kist stortte Rob Kok neer na terugkeer van de geslaagde nabootsing van de eerste solovlucht naar Batavia. Hij volgde dezelfde 15.373 kilometer lange route als de Fokker F-VII H-NACC in oktober 1924. De thuiskomst op Teuge was overweldigend. Een KLM-onderscheiding viel hem ten deel evenals de woorden ”We hopen van harte dat niemand zal proberen dit na te doen, want het is nauwelijks uitvoerbaar voor een solist in een eenmotorig sportvliegtuigje”.
Foto: Xeno Poll.
PH-VHN Reims/Cessna F.172K (F17200802)
1885
26/10/71 Vliegdienst Holland Noord NV, Barsingerhorn.
30/05/74 Air Service Holland BV, Twello.
10/06.74 O. Hartman, Doetinchem; J.M. van Ee, Apeldoorn; R. Kok, Putten.
14/10/75 Central Air Teuge BV, Putten.
11/07/77 Air Service Holland BV, Twello.
16/03/78 Inschrijving doorgehaald.
16/03/78 G-BFPH
Foto via: Piet van de Made.
PH-HLG Reims/Cessna F.150L (F15001106)
2180
03/07/74 Air Service Holland BV, Twello.
03/06/75 O. Hartman, Doetinchem; J.M. van Ee, Apeldoorn; R. Kok, Putten.
03/12/75 Central Air Teuge BV, Putten.
12/05//78 Air Service Holland BV, Twello.
08/01/79 Inschrijving doorgehaald.
G-ETUP.
13/11/83 Afgeschreven Fareham.
PH-HMK Reims/Cessna F.172N Skyhawk (F17201836)
2898
03/07/79 Air Service Holland BV, Twello.
08/01/80 L. Kriek, Wezep.
27/02/81 J.H. Netjes, Lemelerveld.
21/02/84 O. Hartman, Putten.
10/04/84 Aviation Service Holland BV, Hilversum.
10/05/84 Aviation Service Holland BV, Teuge.
22/02/85 Air Service Limburg BV, Beek.
16/11/99 Chagall Veeningen BV, Veeningen.
Otto Hartman eventjes terug op Teuge:
• Op zaterdag 22 april 2017 was Otto Hartman eventjes terug op Teuge.
• Met de Cessna PH-STU werd een vlucht over Putten gemaakt.
Otto Hartman overleden:
• Op 1 januari 2018 overleed Otto Hartman. Op zaterdag 6 januari vloog de Piper Super Cub PH-KLA naar Putten met onderstaande reclamesleep.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.