Super Cubs:
• In 1978 werden bij de KLu 19 Pipers uitgefaseerd en aan de K.N.V.v.L. ter beschikking van de zweefvliegerij gesteld, middels een bruikleenovereenkomst. Deze vliegtuigen zijn nog steeds eigendom van het Gouvernement van de Verenigde Staten van Amerika en onder bepalingen van het Mutual Assistance Program ter beschikking gesteld aan de Staat der Nederlanden. De K.N.V.v.L. schoof deze Pipers door aan de zweefvliegclubs. De KN- Serie is dus geen eigendom van de vliegclubs die ze in gebruik hebben maar nog steeds van de Amerikanen en ze mogen alleen voor de zweefvliegerij gebruikt worden. In 1978 werd dus ook de Piper Super Cub (135pk) PH-KNE afgeleverd en de Vliegclub Teuge is dus “houder” van de “KNE” en alle lasten en lusten komen dan ook voor rekening van de V.C.T.

PH-KNE.jpg

Foto PH-KNE: Archief Vliegclub Teuge.

Algemene gegevens PH-KNE:
• Motor: O-290D2 (nu O-320-A2B)
• Tankinhoud: Links + rechts rear header tank 18 us gallons
• Heveltank: ½ gallon
• Front header: 1/2 gallon = 37 us gallon
• Verbruik: 28 – 30 liter p/u

PH-KNE 18-3825. Frame 18-3821. LVTR.118

phkne13.jpg

R-135 L-21B
54-2425
01/07/54 Afgeleverd aan de Koninklijke Luchtmacht.
../10/58 Assembly completed and took up charge (ingebruik genomen).
22/07/61 –
18/06/65 Deelen / Soesterberg.
14/06/65 Gecrashed De Peel, cat.4 turned over in landing.
18/06/65 Naar DVM getransporteerd door de Bergingsdienst (1000ste recovery).
01/10/65 TT 853 hrs.
18/10/65 –
05/04/68 Soesterberg / Groep Lichte Vliegtuigen.
09/05/68 TT 1263 hrs.
29/05/68 –
19/03/71 Groep Lichte Vliegtuigen.
10/09/71 –
26/11/73 Groep Lichte Vliegtuigen.
20/12/73 Propeller ingebouwd bij Groep Lichte Vliegtuigen (1 U7B AIRCRAFT CORP.)
SERIENR K-4151 SENSENICH M74DM52 PROPELLER.
03/04/74 TT 2453 hrs.
01/04/75 –
30/09/76 LVO / Gilze-Rijen.
Opmerking: De R-135 zou verkocht gaan worden naar België, maar dit ging niet door.

OO-TAN PA-18-135 CofR. 2871
../../.. Registratie niet opgenomen.

PH-KNE

phkne12.jpg

../../78 Aangekomen op Teuge;
14/05/79 Voorzien van een starter warning systeem;
• sleephaak installatie: haak en afwerpinrichting;
• cyl. head temp indicator inst. spiegel;
• rompbuis versterking aangebracht.
16/05/79 Overgeschreven naar Vliegclub Teuge.
../07/84 Onbekend ongeval.
23/07/84 Reparatie staartwiel;
• onderblad + middelste gebroken;
• staartwiel lever krom;
• richtingsroer onderkant ingedrukt.
29/09/84 Ongeval met de PH-526.
05/11/84 Extra diagonalen ingelast i.v.m. evt. mogelijk inbouwen van 150 pk motor !!!;
Tevens Lycoming G-O-290-D2 135PK ingebouwd.
19/04/85 Motorstoring opheffen: i.v.m. voortdurend vette bougies;
passing iets opgeschoond etc…
23/06/85 Remmen U.S. (unsurviceble) gevuld en ontlucht (probleem van technische aard).
23/07/85 Reparatie staartwiel;
29/09/85 Ongeval met de PH-526;
13/09/86 Op deze dag raakte de PH-KNE na de start van de baan en reed in de Piper 18 PH- ROB.
Het toestel werd gedemonteerd en was pas op 17/04/87 weer klaar.
• rechter vleugel leading edge cover 3 en 4 vernieuwd;
• neusribben 13 tm 19 vernieuwd 13, 15, 17 en 19 doorverbonden met de achterzijde vd rib;
• ophanging beslagen van de vleugel;
• Hoofdligger vernieuwd met de dye check gecontroleerd; (beslag afkomstig van de PH-ROB);
• beslag van achterste ligger met dye check gecontroleerd;
• vleugel opnieuw ingedoekt met ceconite;
en volgens voorschrift van ceconite voorzien van spanlak;
en verfschema van alle spanten volgens voorschrift doorgenaaid en voorzien van kartelband;
• spant 1 en 2 van flap vernieuwd en flap geheel bekleed met ceconite;
• romp bij Aviation Technics in mal geplaatst;
• vervormde buizen en beschadigde buizen vervangen en gericht;
• alle nieuwe buizen voorzien van nieuw schema;
• benzineleidingen en electrisch systeem opnieuw ingebouwd;
• alle niet bewegende cockpit ruiten vernieuwd als mede de voorruit;
• romp opnieuw bekleed met ceconite;
• kielvlak doorgenaaid en verder behandeld als vleugel;
• forkend rechter voorvleugelstijl vernieuwd andere forkends gemagnafluxed;
• alle bouten van het landingsgestel en de vleugelophanging aan de romp vernieuwd;
• toestel weer gemonteerd en motor weer aangebracht;
• trimspindle en yoke achterin de romp vernieuwd;
• staartwiel geheel gereinigd en opnieuw gemonteerd;
• meeneem mechanisme voor het voetenstuur iets bijgesteld;
• Propeller gecontroleerd en beschadigingen bijgewerkt bij Aviation Technics;
• motor opnieuw ingebouwd;
• generator en spanningsregelaar laten controleren;
• toestel gewogen en zwaartepunt bepaald;
• eind controle en proefvlucht door Aviation Technics.
16/04/87 Proefvlucht door Dhr. Rikkenga.
17/04/87 Na schade door aanrijding op 13/9/86 toestel gedemonteerd en was pas op 17/04/87 klaar.
TT 3822 47.
14/07/87 Startproblemen. Hierna werd de startmotor vervangen.
Op 29/07 werd deze weer vervangen,
en op 01/09/87 kreeg de kist haar originele startmotor weer terug.
10/07/88 De Archer PH-AVT startte zonder toestemming van de toren van baan 27 terwijl de Piper 18 PH-KNE juist een zweefvliegtuig van grasbaan 21 optrok.
09/05/89 600 uurs inspectie:
• wingstruts inwendig geconserveerd;
• jaarlijkse priktest van wing struts uitgevoerd;
• lh flap bracket speling;
• lh dwarsstyl gescheurd;
• olielekkage toerenteller gecontroleerd;
• lekkende pakking;
• uitlaat doorgeslagen;
• uitlaat demper gekreukt;
• over gehele kist gekraakt binnen;
• linnen beide tips beschadigd.
26/06/89 Schade aan de Propeller en deze is vernieuwd.
Er wordt geen ongeval vermeld in de boeken (corrosie ?).
In de boeken wordt 26/06 i.p.v. 25/06 als datum genoemd.
23/04/90 Klacht: motor haalt vermogen niet. Hierna werd de uitlaat vernieuwd, de bougies gereinigd en afgesteld en de aansluiting van de inspuitleiding verbeterd.
2./05/90 In een brief gedateerd 29/05/90 wordt een ongeval gemeld. Tijdens de vlucht faalde het hoogteroer systeem waarna er geen nose up met het hoogte roer meer gegeven kon worden. Na de landing werd de kist aan een inspectie onderworpen en bleek dat van de bovenste hoogteroerkabel de kabelspanner gebroken was op het punt waar deze gemonteerd is aan het hoogteroer arm. Het schroefeind van de gaffel was bezweken bij het uiteinde van de spanner waar het ingedraaid was. De breuk was een vermoeingsbreuk.
14/04/91 Problemen met het achterwiel en het toestel werd vervangen door de Super Cub PH- KLA.
23/05/91 Cylinder gerepareerd bij Rijnmond Air Services B.V.
05/01/93 Generator starter magneto (2 stuks) gerepareerd.
26/03/93 Aanvraag voor TOST standaard sleephaakinrichting (is ook al op de TWZ gebeurt).
02/05/93 REKENING:
• Renew upper cowling and repair profile’s;
• lower cockpit nose skins cracked;
• upper door tubes renewd and window lower door tubes renewd and inside plate;
• lower the hinge’s renewd door / frame;
• stabilo trim handle rebushing in frame making breather tube bracket;
• brake housing renewd;
• panting parts;
• panting tail planes / main landing gear;
• bekleden romp rh wing;
• making breather tube bracket.
21/09/93 Propeller beschadigd door steenslag. Gelieve te repareren.
Gerepareerd bij Aviation Technics 23/09/93.
09/02/94 Aantal uren v.d. motor ± 1075.
12/03/94 Staartwiel afgebroken.
18/04/94 Belcranch flap cousrol
(= bedienings voor de flaps hefboom).
l.h. 40092-10 gescheurd -> vernieuwd.

phkne5.jpg

05/05/94 Proefvlucht met TOST sleepinrichting.
12/06/94 Staartwiel afgebroken.
Toevallig lag er nog een reserve exemplaar en dezelfde dag vloog hij alweer.
10/07/94 Kabel verloren.

phkne7.jpg

15/07/94 Maakte tijdens het volgas proefdraaien een neusstandje. Normaal moet dit volgas proefraaien verplicht met twee man gedaan worden, maar nu werd dit door één man gedaan, die daar druk mee was. De knuppel die normaal getrokken moet worden gehouden, werd door de monteur losgelaten, waardoor de Piper op z’n neus ging staan. Schade: Kromme Propeller.
../08/94 Neusstandje.
20/08/95 De sleepkabel rolde niet goed op en dus werd er met kabel geland.
Opmerking: In 1995 werd deze kist te koop aangeboden voor ƒ 40.000.
02/06/96 20/08/95? Steeg op om een glider omhoog te brengen. Alleen zat er nog geen glider achter…
06/06/96 Bochtaanwijzer / slipaanwijzer vervangen door twee afzonderlijke instrumenten
(speed / slip indicator).
07/06/96 TT 3686.65
21/06/96 Deze kist maakte een sleepstart zonder kist. Er bleken 2 generators kapot en dus was de accu bijna leeg (?).
20/09/97 Na het opslepen van een zwever vergat men om de sleepkabel weer in te lieren. Deze bleef achter het prikkeldraad hangen. Geen schade.
../01/00 Voorzien van de 150pk motor (O-320-A2B) van de PH-RDM.
20/05/01 Door een kuil gereden en hierdoor brak het staartwiel af.
Opmerking: De aan haar uren zijnde 135pk motor werd samen met de Reclamair Pipers en de PH-RDM verscheept naar Amerika.
11/01/03 De “KNE” steeg op vanaf de “27” en tijdens de uitdraai richting Apeldoorn rook de piloot een vreemde lucht. Vervolgens zat de voorruit onder de olie en volgde er een geslaagde landing op de “09”. Nadat de kist de baan af was getaxied, ging de motor uit en werd de kist naar een hangaar gebracht.

image-84.jpg

image-83.jpg

image-82.jpg

 

Advertenties