Stichting Koude Oorlog Museum (KOM): 

11745485_1637669416520140_2064047445235711621_n.jpg

Foto: via Lex Versteeg.

• Op 5 januari 2016 werd de stichting Koude Oorlog Museum ingeschreven in het register van de KvK. Op dit adres staat ook de Stichting Postbellum ingeschreven.
• Terwijl er veel belangstelling is voor de periode rond de Tweede Wereldoorlog, is er volgens de initiatiefnemers van het museum weinig belangstelling voor de koude oorlog. Met dit museum moet daar verandering in worden gebracht.
• In het museum, dat zo’n drieduizend vierkante meter groot zal worden zal informatie worden gegeven over allerlei gebeurtenissen uit de Koude Oorlog en ook zullen hier vliegtuigen te zien zijn die door de betrokken landen zijn gebruikt.
• Het is de bedoeling dat dit museum (KOM) in 2017 open gaat. Er wordt gemikt op 40.000 bezoekers per jaar.

thumb_DSC_3072_1024.jpg

Het museum:
• In het museum zullen onder andere diverse niet luchtwaardige toestellen te bewonderen zijn. In de “Skydeck” hangaar staat nu al een Jet Provost. Bij AMN wordt een Antonov II in elkaar gezet en voor het einde van het jaar zou de blikvanger van het museum, de Lockheed Starfighter weer terug moeten zijn.

Geen Koude oorlog museum op Teuge:
• In april 2017 werd bekend gemaakt dat het Koude Oorlog Museum helaas niet op vliegveld Teuge gevestigd gaat worden. In plaats daarvan wordt nu gemikt op vliegbasis Deelen. Het kan het echter nog wel enkele jaren duren voor dat de benodigde papieren rond zijn.
• Op Teuge wordt er momenteel hard gewerkt aan het restaureren van de “Starfighter”. Daarna zal begonnen worden met het werk aan de Mig-23.
• Door het ontstane ruimtegebrek worden er voorlopig geen “nieuwe” toestellen verwacht.



Vliegtuigen op Teuge:

“D-8060” Lockheed F-104G Starfighter (8190)
24+46 JaboG 34 Memmingen AB 1981
RF-104G, construction number 683D-8190, model 683-04-10
Gebouwd door Fokker manufactured by North Group (ARGE-Nord)
04/12/63 Eerste vlucht als KG+290
../12/63 Naar Weserflug voor RF-104G modificaties “Recce” camouflage scheme “Norm 62” according tech order “TA-196”.
22/05/64 acceptance date by BABwFokker (RNAF-MTA).
16/06/64 Afgeleverd als BB+240 WaSLw 10 (OTU Operational Training Unit) Jever.
29/06/67 JaboG 36 (no DF code assigned).
03/12/1968 24+46 modified to Fighter-Bomber version F-104G by Messerschmitt AG.
10/03/69 JaboG 34 EL-70/EL-73 Electronic Counter Measure (ECM) system was installed in the weapon system in the late 70s with “TA-FL1191” operated with flightdate and crash recorder LEADS 200 according “TA-1411”withdrawn from use and stored at LwSchleuse 11 at Manching AB on January 27, 1987 with 3.406 flight hours; struck off charge order (AVA) July 19, 1988 BRDT airframe at Eggebek AB on October 10, 1988; last noted May 8, 1998 May 2002 sold at Schleswig to private collector Eric Küpper, preserved on a private ground at Moers; 2004 noted April 2013 last noted; sold to Lex Versteeg (owner of a Dutch Aviation company “Skydeck” located at Teuge Airport in the Netherlands aircraft will be stored inside a hangar at Teuge airfield, transport August 26, 2013 plan is to convert it to old light grey Dutch Air Force D-8060 interceptor; update October 2014

www.916-starfighter.de.jpeg

Foto: Peter Mühlböck.

thumb_24+46 7144_1024-2.jpg

../08/13 Aankomst op Teuge.

Een aantal weken geleden is deze Starfighter op een dieplader naar Teuge gekomen. Voorheen was het toestel in privé bezit in Krefelt-Moers (D). Daarvoor heeft het toestel gevlogen bij de Luftwaffe, bij JBG34.De plannen zijn om het toestel in Nederlandse kleuren te spuiten. Het zou de D-8060 moeten worden in een grijs kleurenschema zoals het in de jaren ’60 vloog vanaf Leeuwarden.

Starfighter opgehaald:
• Op maandag 24 augustus werd de Starfighter, die al enige tijd in de Skydeck hangaar staat, opgehaald om te worden gerepareerd en opnieuw te worden gespoten.

thumb_DSC_2115_1024.jpg

• Het toestel gaat als studieobject naar het Deltion College, onder andere voor reparatie en restauratie van het plaatwerk. Daarna wordt deze door Fokker gebouwde F-104G een van de hoogtepunten in het nieuwe Koude Oorlog Museum dat op Teuge zal worden gebouwd.
•  De Vleugels zijn uiteindelijk naar het Deltion College gegaan en de romp naar Elzinga nabij Leeuwarden. Bij Elzinga zijn o.a. de Phantom van het Militair Museum en de poortwachters van vliegbasis Leeuwarden gerestaureerd.

image-85.jpg

Foto: via Lex Versteeg.

image-81.jpg

Foto: Jurjen Schaeffer.

• Dit toestel komt als D-8060 in het grijs in het museum te staan.

“FU-12” Canadair CL13B Sabre
JC-240
Stond jaren op het terrein van een Duitse kazerne bij Budel.
29/07/10 Afgeleverd op Teuge als JC-240.
../../.. Door de Firma Herms buiten op een paal geplaatst.

SP-FVB AN-2 (1G21407)
Engine Manufacturer and Model: Shvetsov ASh-62IR

thumb_SP-FVB 4759_1024.jpg

thumb_DSC_7716_1024.jpg

XW-318 BAC 84 Jet Provost T.5A (EEP/JP/982)
Motor: Bristol Siddeley Viper
17/09/70 Afgeleverd Royal Air Force.
• Dit toestel is inmiddels weer opgehaald.

• Naast bovengenoemde toestellen is men onder andere in het bezit van een raket van Russische makelij.

 

Advertenties