1958
• In 1958 werden er vanaf de vliegbasis Woensdrecht voornamelijk foto’s gemaakt van scheepsrampen op de Westerschelde. Dit gebeurde vanuit een vliegtuigje dat slechts met moeite ingehuurd kon worden.
• Later werd er gevlogen met een Dornier, Stampe (eigenaar de heer Peeters), Piper en een Piper Family Cruiser. Op het vliegveld Deurne had de vliegtuigmaatschappij Sotramat een vloot van Cessna’s 150’s en 172’s klaar staan.
• In totaal werd er 3 jaar vanuit Vlissingen gewerkt (vanaf Woensdrecht en Deurne), 17 jaar vanuit Middelburg (vanaf Deurne, Seppe en Midden-Zeeland) en 1 jaar lang vanuit Oostkapelle (voornamelijk vanaf Midden Zeeland).

1961
• In 1961 richtte Anton Slagboom in Middelburg het bedrijf Slagboom Luchtfotografie op.

IMG_7425.jpg

Bron: De Privé vlieger.

IMG_7427.jpg

Bron: De Privé vlieger.

IMG_7428.jpg

Bron: De Privé vlieger.

1980
• In 1980 vertrokken het bedrijf naar vliegveld Teuge.

IMG_8367.jpg

Foto van en via Jaqueline Midavaine.

IMG_4408.jpg

Foto: Xeno Poll.

• Jaqueline Midavaine is al meer dan 25 jaar Nederlands enigste luchtfotografe. Vanuit de Cessna 180J, die speciaal geschikt gemaakt is voor de luchtfotografie kan zij door een rond gat in de bodem foto’s maken (o.a. ten behoeve van Cartografie). Daarnaast kan men ook “schuin-over-boord” fotografie plegen door toepassing van een speciale naar onder toe openklappende deur. De Cessna 180J is dankzij zijn sterke motor een zeer stijle klimmer. Hoewel de maximum snelheid rond de 250 km/u ligt wordt in de praktijk niet sneller gevlogen dan 130 km/u. Het bedrijf (waarin ook zoon Yoeri en dochter Antoinette werkzaam zijn/waren) beschikt verder nog over een eigen kleurenlabaratorium, die in het bedrijfs-/woonpand is ingericht, en over een eigen ontwikkelcentrale.

IMG_8366.jpg

Foto uit bedrijfsfolder.

2002
• Op 20 maart vierde Jaqueline Midavaine haar 40-jarig jubileum. Tevens werd op deze dag het bedrijf overgedragen op haar zoon Yoeri.

IMG_2854.jpg

IMG_2853.jpg



Vliegtuigen van Slagboom en Peeters Luchtfotografie:

 

PH-LAW 788X.jpg

PH-LAW 1018.JPG.jpg

PH-LAW 2544.JPG.jpg

PH-LAW Cessna T310R (310R0096)
3697 D-IARW, N5449X
15/07/87 Air Finance Holland BV, Twello.
21/01/88 Special Air Services BV, Teuge.
15/03/96 Special Air Services BV, Twello.
18/03/97 Y.E. Slagboom, Teuge.
27/10/03 Y.E. Slagboom, Apeldoorn.
30/11/06 Holding Y.E. Slagboom BV, Teuge.

DSC_1182.JPG.jpg

PH-RVS Partenavia P.68B (098)
2521
20/05/77 Aircraft Maintenance Amsterdam, Schiphol-Oost.
11/11/80 J. Poelstra, Lelystad.
24/02/82 AMA Sales BV, Schiphol-Oost.

Scan10240_edited.jpg

PH-RVS 08/12/85. Foto: Eric Wassink.

23/01/86 Special Air Services BV, Teuge.
15/03/96 Special Air Services BV, Twello.
25/04/00 Special Air Services BV, Teuge.
23/05/06 Holding Y.E. Slagboom BV, Teuge.
31/03/10   Type gewijzigd: P.68B Victor.

PH-SLA 0553.JPG.jpg

PH-SLA 180J Skywagon (18052637)
2553 G-BDSI, N9982N

image-31.jpg

G-BDSI Jetphotos.net. Bron onbekend.

G-BDSI 02/03/76 Afgeleverd.
Eigenaar: Northair Aviation Limited.
05/08/77 Registratie doorgehaald.

05/08/77 T. Slagboom, Koudekerke.
18/08/86 J. Midavaine, Teuge. “Jaqueline Midavaine”.
1988 Voorzien van 3-bladige propeller.
1988 Weer voorzien van 2-bladige propeller.
1989 Motor vervangen. De oude motor ging naar de PH-BOB.
1989 Voorzien van nieuw groen oranje kleurenschema.

22/06/93 Tijdens een inbraak poging werd de PH-SLA beschadigd. De dure headsets bleven echter in de kist liggen. De “SLA” is aan beide zijden beschadigd omdat er d.m.v. een soort koevoet is geprobeerd om de ruit er uit te krijgen.

00/07/93 Uitgerust met Horton STOL-kit.
20/11/93 Getest met Horton Stol-kit.
01/04/95 Waargenomen met beschadigde rechter wingtip. De kist werd tijdens harde wind op zijn neus en wingtip gezet. De kist stond in de touwen.
07/03/99 Bladveer afgebroken.

Opmerking: Vlak na de aanschaf van de PH-SLA is de linker deur vervangen door een exemplaar met een speciale ruit (om naar beneden te kunnen kijken). Na het vertrek van het bedrijf Slagboom en Peeters naar Teuge is deze deur achtergebleven en vergeten. Pas later werd deze deur door een onderhoudsmonteur van Midden Zeeland naar Teuge gebracht, waar hij bij zijn eigenaar (in zijn oorspronkelijke wit/rode kleur) staat.

PH-SVX Piper PA-31T2 Cheyenne IIXL (31T-1166004)
7428 D-ISEP, ZS-PBT, N90SC, N6667A
26/05/09 Holding Y.E. Slagboom BV, Teuge.

100_3866.JPG

Foto: via Slagboom en Peeters.

cheyenne.jpg

Foto: via Slagboom en Peeters.

DSC00288.JPG

Foto: via Slagboom en Peeters.

PH-SVX 3071.JPG.jpg

PH-SVY Piper PA-31T-620 Cheyenne II (31T-8020041)
6288 N198CC, N198AA, PT-OHS, N231V
…. Carothers Constructions Inc.
20/08/02 Uitgeschreven in US. “verkocht naar Nederland”.
20/08/02 dd Wick? – EHBK (Schreiner).
De volledige route naar Beek was: Ft-Lauderdale – St-Petersburg – Tampa – Farnborough – Bangor – Goose-Bay – Narsasuaq – Reijkjavik – Wick – Beek.
23/08/02 Slagboom en Peeters Luchtfotografie BV, Teuge.
Holding Y.E. Slagboom BV, Teuge.
04/09/02 Waargenomen als PH-SVY bij SAMCO op Maastricht.
06/09/02 EHBK-Siegerland i.v.m. aanpassing aan avionics en foto-modificatie.

PH-SVX 3071.JPG.jpg

PH-SVY - SVX 0076.JPG.jpg

Citation PH-SVZ:

DSC_1591 - versie 2.JPG.jpg

• Op woensdag 5 november heeft het bedrijf Slagboom en Peeters een nieuw vliegtuig aan haar luchtvloot toegevoegd.
• Het toestel, een Citation II dat voorlopig met haar huidige registratie SE-RIK zal blijven vliegen is reeds voorzien van een foto-gat en zal dan ook ingezet worden voor fotovluchten.
• Voor dit toestel is de registratie PH-SVZ aangevraagd, maar de verwachting is dat deze pas volgend jaar zal worden toegekend.
• Het toestel zal naar verwachting eind november in gebruik genomen worden en zal voorzien worden van het bekende logo. Later zal het toestel ook worden voorzien van een nieuw verflaagje.

N27468 Cessna 551 Citation (0551-0025)

YV-299CP Cessna 551 Citation (0551-0025)
00/04/80 Fabrica Nacional de Ascensores

N3999H Cessna 551 Citation (0551-0025)
00/08/83 Conimer Corp
00/06/84 Philko Aviation Inc.
00/12/84 Inschrijving doorgehaald.
Opmerking: gebouwd als Cessna 551 (bouwjaar 1980) met c/n 551-0025.
Gemodificeerd naar Cessna 550 in augustus 1983 met c/n 550-0378.
Serial: 551-0025. Line Number: 550-0120.
Serial: 550-0378. Line Number: 550-0133.

OH-CAT Cessna 550 Citation II (0550-0378)
00/01/85 Afgeleverd Jetflite Oy
14/03/94 Overgeschreven naar Hansa Luftbild.

D-CIFA Cessna 550 Citation II (0550-0378)
00/02/99 Aviation Leasing
00/03/99 FAI Airservice (FAI Rent-a-jet)

SE-RIK Cessna S550 Citation II/SP (0550-0378)
19/12/07 Reservering voor Siemens Financial Services AB, Solna.
21/12/07 Siemens Financial Services AB, Solna.
00/01/08 Afgeleverd Grafair Flight Management.
09/01/08 Grafair Flight Management AB, Bromma.
05/11/14 Datum aankoop.
28/11/14 Afgeleverd op Teuge.
02/12/14 Holding Y.E. Slagboom B.V. Teuge.

PH-SVZ Cessna S550 Citation II/SP (0550-0378)
15/10/14 Reservering Holding Y.E. Slagboom B.V. Teuge.


Miranda 638X.jpg

IMG_8813.jpg

Jeroen en Marco 2.jpg

IMG_8922.jpg



Horton STOL Conversion Cessna 180 PH-SLA:

IMG_2855.jpg

Foto: Slagboom en Peeters.

• Met de installatie van de “Horton STOL Conversion” en de “Horton Flight Bones Conversion” krijg je de mogelijkheid om (met een lagere snelheid) gemakkelijker vanaf gras weg te komen. Het geeft betere prestaties op grotere hoogte en een betere controle over de ailerons (bij lage snelheden), wat de kans om in een spin te raken verkleint. Tevens wordt de stall speed verlaagd. Nu is de uitvoering van de landing bij een lage snelheid niet het belangrijkste, maar veiligheid wel ! De Horton Stol Conversion geeft je net die extra marge in geval van een motorstoring en bij een noodlanding geeft de Stol Conversion je meer tijd en controle over je vliegtuig waardoor je de voorwaartse snelheid kunt verminderen met 10-20 mph IA.
• Het vliegtuig zelf wordt voorzien van Stol onderdelen die zijn goedgekeurd door de FAA (de Amerikaanse RLD). Voor deze onderdelen is een “Parts Manufacturing Approval” (PMA) afgegeven aan “Horton Stol-Craft”. De onderdelen kunnen aangeleverd worden als kit of je kunt ze laten inbouwen op Wellington, Kansas.

Hoe zien de modificaties er nu daadwerkelijk uit ?
1) “Wing Foil Modification”:
Zeer belangrijk is de toevoeging van een “leading edge”. Dit is een uitbouw (naar voren toe) van de vleugelvoorrand. Dit voorziet in een verhoogde lift (stijgvermogen) en vermindert de weerstand van de vleugel.

IMG_2857.jpg

“Wing Foil Modification”

2) “Conical Cambered Wing Tips”:
De afgeronde vleugeltips zorgen voor een betere controle over de ailerons (bij lagere snelheden), en verminderen ook weer de weerstand van de vleugel. Daarnaast vergroten zij tevens de vleugel en hierdoor wordt de stall speed verlaagd.

IMG_2856.jpg

“Conical Cambered Wing Tips” Foto: Slagboom en Peeters.

3) “Control Surface Seals”:
De derde modificatie betreft de “Control Surface Seals”, ook wel “Gap Seals” genoemd. Deze zijn niet zichtbaar, maar zijn wel heel belangrijk. De “Control Surfaces” van gewone vliegtuigen laten lucht door tussen de ailerons en de vleugel. Door het plaatsen van een aluminium strip wordt dit verminderd of zelfs helemaal teniet gedaan.

4) Stall Fences:
De Stall Fences tenslotte controleren de voortzetting van de stall naar de buitenkant toe waardoor de rolroeren langer effectief blijven. Het is mogelijk om zowel aan de onder- als bovenkant “Stall fences” te plaatsen, maar dit is per type vliegtuig verschillend.

IMG_2858.jpg

“Stall Fences”

• De uiteindelijke verbetering kan per type of zelfs per kist verschillen. Laat je hier over eerst eens goed inlichten of neem eens contact op met één van de gebruikers van de Stol kit.
• Opmerking: Dit artikel is gepubliceerd in Airnieuws december 1995.

 

Advertenties