N.V. Vliegtuigbouw:
• In 1960 werden bij de N.V. Vliegtuigbouw Sagitta’s gebouwd. Het zweefvliegtuig, ontworpen door P. Alsema is het enigste Nederlandse vliegtuig waarvan een serie gebouwd is en was voor die tijd een modern vliegtuig, maar kon door de opkomst van kunststof zweefvliegtuigen toch niet tot een grote populariteit komen. De Sagittafabriek was gezeteld in het gebouw van de vroegere Centrale Vliegschool.

Sagitta.jpg

Bron: Archief Vliegclub Teuge.

1 Sagitta info.jpg

Bron: The World’s Sailplanes II.

2.jpg

Bron: The World’s Sailplanes II.

N.V. Vliegtuigbouw:
• In 1966 betekende de opkomst van de kunststof zweefvliegtuigen het einde van de N.V. Vliegtuigbouw.
• Op 09/03/66 verklaarde de heer Bauling aan de RLD te stoppen met de bouw van zweefvliegtuigen. Tegelijkertijd probeerde hij de verplichtingen van de fabrikant als houder van het type-certificaat ook over te doen aan de RLD. Deze ging daar vanzelfsprekend niet op in. Tijdens dit zelfde onderhoud verklaarde de heer Bauling tevens dat hij nog twee Sagitta’s in voorraad had en dat hij nog wel door zou gaan met het aanmaken van diverse onderdelen.

Type certificate Sagitta.jpg

Bron: Archief Vliegclub Teuge.

• Opmerkingen: In totaal zouden er vierentwintig toestellen gebouwd zijn (het hoogste mij bekende constructienummer is echter nr. 21). Hiervoor is vooralsnog geen bewijs gevonden. Als je echter alle toegekende registraties optelt (inclusief herbouw), dan kom je wel op 24 en waarschijnlijk werd dit dan ook bedoeld.
– N6446 = 1;
– OO-ZEV = 1;
– PH-266 / 280 / 302 / 307 / 308 / 309 / 310 / (311) / PH-??? / 319 / 384 / 403 en 424 = 13;
– ZK-GCW / ZK-GDO / ZK-GDX = 3;
– 012 / 014 / 016 / 017 / 018 / 019 (= onbekende constructienummers) = 6;
= 24;
• De laatste Sagitta (dit zou dus de PH-403 met constructienummer 021 moeten zijn) zou door de heer Bauling aan de Vliegclub Teuge geschonken zijn bij zijn afscheid als voorzitter. Hiervan is echter nooit bewijs gevonden.
• Van de ontbrekende vliegtuigen is inmiddels vast komen te staan dat deze inderdaad gebouwd zijn. voor deze toestellen zijn Bewijzen van Deugdelijkheid uitgereikt. Daar deze in het Engels zijn opgesteld wordt er aangenomen dat de toestellen geëxporteerd zijn (informatie hieromtrent is zeer welkom). BvD’s werden uitgereikt omdat de toestellen niet compleet werden afgeleverd. Er werden geen instrumenten ingebouwd en vermoedelijk zijn de toestellen ook nooit ingevlogen omdat er dan wel een Bewijs van Luchtwaardigheid uitgereikt zou zijn. Wel is zeker dat er in Nieuw Zeeland niet meer dan de drie bekende toestellen zijn ingevoerd. Ook in het Belgische register is maar één toestel terug gevonden.

1977 Sagitta verkocht:
• Tijdens een vergadering van de vliegclub in maart van dit jaar werd door Mevrouw Bauling toestemming gegeven om de Sagitta te verkopen.

Dagstaatje Sagitta's.jpg

Bron: Archief Vliegclub Teuge.


 

N.V. Vliegtuigbouw Sagitta:

PH-266 NV Vliegtuigbouw Sagitta (1)
04/07/60 Eerste vlucht te Teuge.
583
04/05/61 NV Vliegtuigbouw, Teuge.
../../.. G.J. Ordelman, Warnsveld. Niet op BvL.
19/05/68 Ongeval Groesbeek.
06/05/74 Inschrijving doorgehaald. “Vele malen van eigenaar veranderd na ongeval”.
In 1977 kwamen de restanten in het bezit van J.J. Bekker te Oldenzaal, en die zijn toen ook nog door de RLD geïnspecteerd t.b.v. een eventuele restauratie. Dat is er tot nu toe niet van gekomen, maar het toestel schijnt nog steeds te bestaan.

PH-280 NV Vliegtuigbouw Sagitta II (002)
586
05/07/61 NV Vliegtuigbouw, Teuge.
06/04/64 W.J. de Boer, Apeldoorn.
22/06/67 M.J.H. Padding, Hollandse Rading; H. Deege, Bilthoven.
21/07/71 Inschrijving doorgehaald.
N6445 NV Vliegtuigbouw Sagitta II (002)
../../.. Steven E. Larmore, 270 Estrella Ave # H4, Saint Augustine, FL

PH-302 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (003)
593
22/02/62 NV Vliegtuigbouw, Teuge.
18/12/64 Gooise Zweefvliegclub, Nieuw-Loosdrecht.
30/11/76 Inschrijving doorgehaald. “Buiten gebruik gesteld”.
2676 PH-302
27/04/78 Gooise Zweefvliegclub, Hilversum.
06/10/79 Ongeval Hilversum.
20/11/79 Inschrijving doorgehaald.

ZK-GCW NV Vliegtuigbouw Sagitta (004)
../../.. E. van Notten, Nieuw Zeeland
../../72 In dit jaar stond deze kist nog ingeschreven (zie ZK-GQR).
ZK-GQR
ZK-GQR NV Vliegtuigbouw Sagitta (004)
ZK-GCW
../../.. Zweefvliegclub ?
24/07/65 Verongelukt (zie ZK-GCW)

PH-307 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (005)
959
18/12/62 KNVvL, Den Haag.
06/04/68 Ongeval Venlo.
02/08/68 Inschrijving doorgehaald.
De romp werd gerepareerd en (samen met de vleugels van de PH-309) gebruikt voor de PH-384.

PH-384/C1 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (005)
1390
17/09/68 KNVvL, Den Haag.
19/11/73 C.H. Munnig Schmidt, Hilversum.
23/02/79 C.H. Munnig Schmidt jr., Hilversum.
../../91 C.H. Munnig Schmidt, Hilversum.
Opgebouwd uit de romp van de PH-307 (c/n 005) en de vleugels van de PH-309 (c/n 007). Op BvL 1390 stond het constructienummer dan ook in eerste instantie als 005/007 vermeld.

PH-308 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (006)
973 NV Vliegtuigbouw, Teuge.
11/04/63 KNVvL, Den Haag
18/06/73 F. Höller, Apeldoorn.
06/11/75 W.H. Zillen, Brunsum.
26/06/79 P.J. Eijlander, Amsterdam.
01/04/80 U.J. Beeke, Amstelveen; J. Wiemer, Amsterdam; P. Staargaard, Amsterdam; G. van Os, Leiden.
23/05/83 Ongeval Soest.
18/01/84 Inschrijving doorgehaald.
BGA 2930/ETC
In 1991 werd het toestel, dat op 14/11/87 zijn laatste vlucht had gemaakt, aangekocht door de Aviodome. Het is weer vliegwaardig gemaakt door F. Höller. In september 1992 werd toestemming verkregen voor het maken van een aantal foto-vluchten (als PH-308?). Daarna werd het toegevoegd aan de museumcollectie.
Opmerking: Het is mij niet bekend of deze kist ook weer als PH-308 gevlogen heeft. Zo ja, dan zou deze ook een (tijdelijk) BvL gehad moeten hebben. Dit nummer is mij echter niet bekend.
Ook is gemeld dat dit toestel eind jaren ’80 in Engeland heeft gevlogen en in 1991 werd aangekocht door het Aviodome.

IMG_0033.JPG

IMG_0034.JPG

IMG_0035.JPG

BGA 2930/ETC NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (006)
PH-308
../../.. ?
PH-308

PH-309 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (007)
979
20/08/63 KNVvL, Den Haag.
22/05/64 Ongeval Borkenberge (D).
03/08/64 Inschrijving doorgehaald.
De vleugels werden (samen met de romp van de PH-307) gebruikt voor de PH-384.

PH-310 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (008)
976
28/06/63 Vliegclub Teuge, Deventer.
13/06/64 Tijdens het loskomen raakte een vleugeltip het 40 cm hoge gras waardoor er een grondzwaai volgde. De bestuurder ontkoppelde niet en dat verergerde de schade alleen maar. De vleugels waren onbeschadigd maar van de romp was de neus weggeslagen en bij de achterste beslagen afgebroken.
15/04/71 Inschrijving doorgehaald.
N6446.

02 Sagitta PH-310.JPG

Bron: Archief Vliegclub Teuge.

02b Sagitta PH-310.JPG

Bron: Archief Vliegclub Teuge.

N6446 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (008)
PH-310
../../.. ?

(PH-311) NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (009)
In 1963 niet opgenomen door de KNVvL te Den Haag. Van haar bestelling van vijf toestellen stelde de KNVvL de laatste beschikbaar voor conversie tot Super Sagitta (spanwijdte 17.00m i.p.v. 14.80). Hiervoor in de plaats werd c/n 011 aan de KNVvL toegewezen maar ook dat toestel werd niet afgeleverd. Het eerstvolgende KNVvL-toestel was de PH-319.
OO-ZEV, N12DC
OO-ZEV NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (009)
1474 (PH-311)
06/08/63 Herman Smet, Antwerpen.
../../.. J. Fine & W. de Swaef, Oul Turnhout.
14/05/69 Inschrijving doorgehaald.
N12DC
N12DC NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (009)
OO-ZEV, (PH-311)
../../.. Michael J. Grimes, 5345 W. Avenue B., Rosamond, CA

ZK-GDO NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (010)
../../.. G.K. van Asch, Hastings, Nieuw Zeeland
../05/65 Rotorua Gliding Club (Inc.), Rotorua (ook gemeld als Rotorica Gliding Club)
Opmerking: Dit toestel is nog steeds actief in Nieuw Zeeland.

(PH-???) NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (011)
../../.. Was kandidaat voor het Nederlandse register.
Nxxxxx, N88988
Nxxxxx NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (011)
../../.. James R. Holliday, 904 Peninsular Avenue, SAn Mateo, CA.
N88988
N88988 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (011)
../../.. Terry J. Menees, 2646 N. Saratoga ST. Tempe, AZ

? NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (012)
05/08/64 BvD 685 t.n.v. NV Vliegtuigbouw.
Vlieghandboek in het Engels.

PH-319 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (013)
1152
10/06/65 KNVvL, Den Haag.
31/10/73 C. van Zomeren, Den Haag; H.J.A. Bieckman.
17/05/76 F.C.J. Wevers, Amersfoort.
25/09/78 L.J. Mol, Sittard.
24/05/89 F.A.P.M. Otten Deurne.
11/04/91 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
09/03/94 Inschrijving doorgehaald.

06 zomerwedstrijd PH-319.jpgBron: Archief Vliegclub Teuge.

VH-GQS NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (014)
11/02/65 BvD 691 t.n.v. NV Vliegtuigbouw.
../../.. Owen Lyall, Serpentine

ZK-GDX NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (015)
11/02/65 BvD 692 t.n.v. NV Vliegtuigbouw.
07/06/87 Afgeschreven Rotorua, Nieuw Zeeland. Opgeslagen.

N12199 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (016)
01/06/65 BvD 697 t.n.v. NV Vliegtuigbouw.

? NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (017)
21/06/65 BvD 699 t.n.v. NV Vliegtuigbouw.

N9121 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (018)
01/12/65 BvD 701 t.n.v. NV Vliegtuigbouw.

? NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (019)
24/04/67 BvD 707 t.n.v. NV Vliegtuigbouw.

PH-424 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (020)
1808
11/12/70 Vliegclub Teuge, Teuge.
04/08/77 G. van der Stelt, Ermelo.
19/11/79 B.H. Nienhuis, Deventer.
11/11/82 P. Ditmar, Leiden.
10/02/88 W.F.J. Zweverik, Vorden.
12/06/88 Ongeval Terlet.
06/09/88 Inschrijving doorgehaald.
Opmerking: De restanten bestaan nog en waren destijds opgeslagen bij de heer Munnig Schmidt te Hilversum (op dat moment mede-eigenaar van de PH-403).

PH-403/HW NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 (021)
1387
05/07/68 Verklaring voor accoord door resp. A. Spierenburg (inspecteur) en A.L. Bauling (fabrikant).
15/07/68 NV Vliegtuigbouw, Teuge.
../../.. W.J. de Boer, Apeldoorn; A. Heinen, Apeldoorn.
12/07/76 W.J. Kroon, Apeldoorn; J.J. Brants, Oss.
30/11/76 Inschrijving doorgehaald. Buiten gebruik gesteld.
2900 PH-403
04/07/79 W.J. Kroon, Apeldoorn; J.J. Brants, Oss.
13/01/86 W.J. Kroon, Wenum Wiesel.
29/01/87 Inschrijving doorgehaald.
3771 PH-403
07/04/88 C.H. Munnig Schmidt jr, Hilversum; H.W. Leenaarts, Loosdrecht; H. Deege, Laren; W.J. van Altena, Amsterdam.
25/04/90 H.W. Leenaarts, Loosdrecht.
11/04/63 KNVvL, Den Haag
18/06/73 F. Höller, Apeldoorn.
06/11/75 W.H. Zillen, Brunsum.
26/06/79 P.J. Eijlander, Amsterdam.
01/04/80 U.J. Beeke, Amstelveen; J. Wiemer, Amsterdam; P. Staargaard, Amsterdam; G. van Os, Leiden.
23/05/83 Ongeval Soest.
18/01/84 Inschrijving doorgehaald.
BGA 2930/ETC
In 1991 werd het toestel, dat op 14/11/87 zijn laatste vlucht had gemaakt, aangekocht door de Aviodome. Het is weer vliegwaardig gemaakt door F. Höller. In september 1992 werd toestemming verkregen voor het maken van een aantal foto-vluchten (als PH-308?). Daarna werd het toegevoegd aan de museumcollectie.
Opmerking: Het is mij niet bekend of deze kist ook weer als PH-308 gevlogen heeft. Zo ja, dan zou deze ook een (tijdelijk) BvL gehad moeten hebben. Dit nummer is mij echter niet bekend.
• Ook is gemeld dat dit toestel eind jaren ’80 in Engeland heeft gevlogen en in 1991 werd aangekocht door het Aviodome

 

 

 

Advertenties