29/04/70 PH-RPL Cessna 172B Skyhawk:
• Het zojuist uit de hangaar gereden en dus niet verankerd vliegtuig stond met twee andere toestellen geparkeerd op het platform. Op dat moment kwam een formatie van drie KLu Alouette helikopters op Teuge landen. In de eindnadering passeerde deze formatie op ongeveer 50 meter afstand laag voor de geparkeerde vliegtuigen langs. Door de turbulentie en de rukkerige wind in een bui werd de linkervleugel tegen de grond geduwd. Lichte schade.

09/05/70 PH-WIL SIAI-Marchetti S.205-20R:
• Tijdens een oefenvlucht werd vanaf 600 meter hoogte met nog ingetrokken landingsgestel gedaald. Dus begon de alarmhoorn te loeien. Nu is die herrie behoorlijk irritant wanneer je net bezig bent de checklist voor de landing af te werken, dus het ding werd tot zwijgen gebracht door de circuitbreaker uit te trekken. Dan kun je tenminste rustig landen. Deze rust werd echter ruw verstoord toen de propeller tegen de baan ratelde en het toestel glijdend op z’n buik tot stilstand kwam. Daarna was alles weer heerlijk rustig.

14/05/70 PH-DYL Sportavia-Pützer Fournier RF-4B:
• Bij de landing na een normaal circuit klapte het neergelaten onderstel naar binnen en kwam het vliegtuig glijdend op de buik tot stilstand.

21/07/70 PH-ALM Piper PA-18-150 Super Cub:
21/07/70 PH-WZK Reims/Cessna F172H:
• De instructeur startte de motor van de PH-ALM met de schroef terwijl de leerlinge in het toestel zat en er geen blokken voor het toestel lagen. Toen de motor dan ook aansloeg begon het vliegtuig direct te rijden. De leerlinge raakte in de war en dacht er niet aan het gas te sluiten of te remmen. Wel probeerde ze met het richtingsroer een botsing te vermijden. Dat lukte echter niet. De PH-ALM reed recht op de PH-WZK in, ramde dit vliegtuig aan de voorzijde en kwam zo tot stilstand. De Piper had met het midden van de linkervleugel de schroef van de Cessna geraakt en was daarna omgezwaaid, zodat de draaiende schroef in de linkervleugel van de Cessna hakte.

23/07/70 PH-233 Schleicher Ka 4 Rhönlerche II:
• Na de eerste solovlucht te hoog afgevangen, ietsje bijgeprikt, hard traverserend tegen de grond gevlogen.

26/07/70 PH-DYL Sportavia-Pützer Fournier RF-4B:
• Een opmerkelijke gang van zaken. Deze bestuurder was touch and goes aan het oefenen en vergat na een “go” het wiel in te trekken. Hij maakte dus een circuit met het wiel uit en als voorbereiding op de volgende “touch” trok hij het wiel in i.p.v. dat hij het uitklapte. Dus toucheerde hij de baan met z’n buik. De propeller brak ook af.

27/07/70 PH-VRU Beagle B.121 Pup 100:
• De bestuurder maakte er op z’n eerste overland een potje van. Het verhaal is veel te lang om hier compleet te vertellen. Om het kort te maken: er figureren de verkeersleidingen van Rotterdam, Teuge, Hilversum, Amsterdam Radar, Soesterberg, Deelen, Eelde en de verkeersleiding in Nieuw Milligen. Verder slecht weer, hoogspanningsmast, voorzorgslanding. Kortom, na zijn vertrek vanaf Teuge om 14.30 landde hij om 17.05 uur op Eelde.

27/10/70 HB-UEF Cessna UC-78C Bobcat:
• Dit oude 2-motorige Zwitsers / Amerikaanse luchtmachtvliegtuig (ex: 43-7703, met c/n: 5253) was boven Teuge wat onwillig in het uitklappen van het landingsgestel en heeft daarom een (geslaagde) éénpootslanding gemaakt in het schemerdonker. De Cessna Bobcat, onderweg van Zürich naar Schiphol, was eigendom van een Zwitsers industrieel bedrijf en zou worden verkocht aan een Nederlandse zakenman. De piloot (J.J. van Steinfoorn) wilde echter op Teuge landen, maar de rechter landingspoot kwam niet uit en het alarmsignaal overstemde zelfs de radio. Ook met handbediening kreeg de piloot het landingsgestel niet naar beneden. I.v.m. de invallende duisternis werd besloten om de landing in te zetten. Zo langzaam mogelijk zette hij de landing in met veel vermogen. De kist werd enigszins achterover gehouden en de magneten en generatoren werden afgezet. Tegen kwart voor zes (na een half uur boven Teuge te hebben gecirkeld) kwam de Cessna (met twee maal 245 pk) waggelend maar onberispelijk aan de grond. Anderen meldden dat de piloot meerdere pogingen heeft ondernomen, net zolang totdat de propellers in vaanstand stonden.

Later werd dit toestel OO-TIN. BvL 2102.
20/04/71 R. Louage, Oostende.
09/05/72 Noldair pvba, Oostende.
06/01/73 CofA expired.
15/07/74 A. Depuydt, Oostende.
14/04/75 CofA expired.
21/11/78 Westvlucht pvba, Wevelgem.
13/03/79 CofA renewed.
12/09/79 CofA expired, stored outside at Oostende.
../../83 Auctioned and acquired by Aéro Rétro (Saint-Rambert d’Albon, south of Lyon), France.
09/02/84 Canc.
../../85 Onder restauratie.
Eind jaren ’90 Vleugels waargenomen op Montpellier/Candillarques. De romp werd in ‘de ville’ opgeknapt.

Air Advertising Holland:
• In 1970 werd er 998 uur gevlogen, 2810 in 1972, 4008 in 1974 en naar schatting 5000 in 1976.
• Vliegers in die tijd waren Henk de Goede, Jim de Jong, Koen van Lohuizen, Jaap van Steinfoorn en Tom Kooymans.

Naamloos.jpg

Bron: AVIA 05/71.

Air Service Holland BV:
• Op zaterdag 28 maart 1970 (1 januari wordt ook genoemd) werd A.S.H. BV (Air Service Holland B.V.) opgericht en nam het de vliegschool van de Vliegclub Teuge over. Daarnaast hield A.S.H. zich op Teuge bezig met verkoop, vliegopleidingen, onderhoudswerkzaamheden, luchtreclame (een reclamesleep kostte in die tijd 280 gulden per uur), luchttaxi, vliegtuigonderhoud, reparatie, vliegtuigverhuur, rondvluchten en zakenvluchten met toestellen tot 6 personen Daarnaast werden (o.a. voor echtgenotes van privé-vliegers) cursussen voor de zogenaamde “stand by Pilot” gegeven. In geval van nood kunnen zij het vliegtuig dan naar het dichtbijzijnde vliegveld vliegen. A.S.H. was sinds 1970 Cessna dealer en hield zich bezig met de verkoop van alle types Cessna’s met zuigermotoren.

1.jpg

Martin Duijvestein. Bron: AVIA 05/71.

• Op 5 mei 1970 dropte een heel eskader, ter gelegenheid van de 25ste bevrijdingsdag, duizenden pakjes sigaretten en repen chocolade aan parachutes.
• A.S.H. had acht instructeurs waaronder Eddy Folman, Gerard Riensema (later ATAS), Ben van Wetten, Peter Janssen, Willem Coppoolse en Teun Pilon en later Lubé van de Nuissenberg en Jo van Sprang.
• Op 1 januari 1970 startte ASH met de vliegschool toen de Vliegclub Teuge daarmee stopte;
• L.F. Cante directeur van de GLM tot 1967 werd daarna commissaris bij ASH.

Afscheid van de heer Bauling:
• Dit jaar was het afscheid van de heer A.L. “Janus” Bauling. Twee reclameslepen hingen boven het veld met de tekst “proficiat Bauling, welkom Burgers”. De heer Bauling kreeg een hoge luchtvaartonderscheiding, het diploma Paul Tissandier. Sinds 1952 hebben slechts 20 Nederlanders een dergelijke onderscheiding mogen ontvangen. Hij werd opgevolgd door de heer ir. G.J. Burgers (toen 46) uit Vught.
• De heer Burgers maakte (na lang sparen) zijn luchtdoop in een tweemotorige Fokker F-VIII, de PH-AED (Duif) en deze vlucht ging van Schiphol naar Eindhoven. De Tweede Wereldoorlog doorkruiste zijn plannen om in de luchtvaart “te gaan” en dus ging hij studeren aan de Hogere Textiel School. Onmiddelijk na de bevrijding van Zuid-Nederland ging hij als oorlogsvrijwilliger naar Engeland waar hij bij de RAF (Royal Air Force) werd opgeleid (op de Tiger Moth, Oxford en de Harvard) tot vlieger. Op 6 juni 1947 werd hij gebrevetteerd door Prins Bernhard. Het vliegbewijs A (Nr. 839) is echter afgegeven op 16/12/47. In ditzelfde jaar werd hij als 1e luitenant-vlieger naar Indië gestuurd en daar ingedeeld bij de Nederlandse Luchtmacht. In 1949 ging hij werken in de damastweverij van zijn vader met als afwisseling het in de Luchtmacht bekende “maandvliegen”, waarbij afgezwaaide militaire vliegers zes uur per maand moesten vliegen om hun bekwaamheid op peil te houden. Eind 1955 was dit voorbij. In 1970 sloot het bedrijf van de familie Burgers definitief de deuren en juist toen werd er een directeur / havenmeester voor het vliegveld Teuge gezocht…

Jan van Ee:
• In 1970 kwam Jan van Ee op Teuge naar modelvliegen kijken en toen kreeg hij de gelegenheid om in een Piper Tripacer te vliegen. Daarop besloot hij om zelf les te gaan nemen.

Gelderse Luchtvaart Maatschappij:
• In 1970 werd er gestart met assemblage van de Fuji en de verkoop voor de Benelux (later geheel West-Europa). In grote kratten worden onderdelen van Fuji’s verscheept en naar Teuge verzonden. Later volgden de motoren uit Amerika.
• Dit Japanse sport- en zakenvliegtuig bleek al gauw een gewillige laagdekker te zijn, volledig aerobatic. De kisten werden op Teuge ingevlogen.
• Martinair’s vliegschool ging met de Fuji’s vliegen.

Vliegclub Teuge:
• Vliegclub Teuge lid H.L.J. Schunselaar heeft het Nederlands record zweefvliegen gebroken. Hij legde met zijn vliegtuig zonder onderbreking een afstand af van Teuge naar het Duitse Rinteln en terug. Het oude record (gevestigd in 1967) stond op 328 km.
• Op 1 mei werd er een nieuw (V.C.T.) bestuur samengesteld. Bert van Os werd daarvan de voorzitter.

Z.K.H. Prins Bernhard op Teuge:
• Op Hemelvaartsdag van dit jaar zat Z.K.H. Prins Bernhard (met mr. Pieter van Vollenhoven) achter de stuurknuppel om te laten zien dat hij echt een vliegtuigje kon besturen.

Gemeenschappelijke regeling luchthaven:
• In dit jaar gingen de gemeenteraden van Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen een gemeenschappelijke regeling aan voor de luchthaven Teuge. Deze regeling (een rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam) was de wettelijke mogelijkheid voor gemeenten om gezamenlijk het bestuur uit te oefenen van een intergemeentelijke taak. Andere intergemeentelijke taken zijn onder meer: recreatie, woonwagencentra, gas-, water- en electriciteitsvoorziening, waterzuivering en regionale brandweer. Kort gezegd komt het er op neer dat de verschillende gemeenteraden de bestuursbevoegdheden overdragen aan het bestuur van de gemeemschappelijke regeling. Daarbij verliezen ze overigens niet helemaal hun “greep” op de door hen ingestelde gemeenschappelijke regeling. Elk jaar moest namelijk de begroting ter goedkeuring worden gezonden aan Gedeputeerde Staten. De gemeenteraden konden dan hun eventuele bezwaren tegen de voorgestelde begroting ter kennis geven aan Gedeputeerde Staten.
• De samenstelling was als volgt: het bestuur bestond uit tien personen, een secretaris en een aantal adviseurs. Eén van die adviseurs was de directeur / havenmeester van de luchthaven Teuge. Bestuursleden waren vier wethouders (gekozen door de colleges van burgemeesters en wethouders van de vier gemeenten), vier raadsleden (gekozen door de vier gemeenteraden) en twee vertegenwoordigers van de Kamers van Koophandel en Fabrieken Salland en Noordoost-Gelderland.
• De vier wethouders vormden het dagelijks bestuur. De heer Vriezen was als wethouder van de grootste gemeente, namelijk Apeldoorn, voorzitter van het dagelijks bestuur.

 

Advertenties